Запис Детальніше

ВАСИЛЬ ТКАЧУК КРІЗЬ ПРИЗМУ РОЗГОРТАННЯ НИМ СТЕФАНИКІВСЬКИХ ТРАДИЦІЙ

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ВАСИЛЬ ТКАЧУК КРІЗЬ ПРИЗМУ РОЗГОРТАННЯ НИМ СТЕФАНИКІВСЬКИХ ТРАДИЦІЙ
VASYL TKACHUK THROUGH THE PRISM OF DISCOVERY OF VASYL STEFANYK’S
ВАСИЛИЙ ТКАЧУК СКВОЗЬ ПРИЗМУ РАСКРЫТИЯ ИМ СТЕФАНИКОВСКИХ ТРАДИЦЫЙ
 
Creator Федор, Христина
 
Subject проза; новела; стиль; традиції; Стефаник; літературний процес; художнє та ідейно-естетичне мислення
УДК 821.161.2 «ХІХ» 008: 372.461
prose; short story; style; tradition; Stefanik; literary process; artistic; ideological and aesthetic thinking
УДК 821.161.2 «ХІХ» 008: 372.461
проза; новелла; стиль; традиции; Стефаник; литературный процесс; художественное и идейно-эстетическое мышление
УДК 821.161.2 «ХІХ» 008: 372.461
 
Description У статті зосереджена увага на творчості Василя Ткачука крізьпризму розгортання ним стефаниківських традицій. Зроблена спробапорівняння художнього та ідейно- естетичного мислення літераторів наоснові їх творів. Розглядається вплив творчості Стефаника на жанрово-стильові парадигми творчості Ткачука, для того, щоб глибше зрозумітиталант новеліста та простежити його подальший літературний розвиток.
The influence Vasyl Stefanik made on all Ukrainian literature is extremelylarge, and especially the impact on his countrymen, analogues were not foundeven in the world literary criticism. Vasyl Tkachuk - one of the youngestUkrainian novelists of the twentieth century, who spread his creative wings onPokuttia territory, under the watchful eye of Vasyl Stefanyk. The article focuses on the work of Vasyl Tkachuk through the prism of his discovery of Stefanyk‘straditions. The attempt to compare the artistic and ideological, aestheticthinking of writers based on their works was made. We reviewed the influenceof creativity of Stefanyk on the genre and stylistic paradigm creativity ofTkachuk, in order to better understanding of the talent of the novelist andliterary trace his further literary development.As Stefanyk, Tkachuk singles out in his novels psychological insight,opens the voltage of the soul and tragic stories, he raises acute social andpsychological problems. Both novelists inherent limit brevity, emotionalsaturation, laconic, specifically-expressionist imagery, distinguishinghyperbolism.Tkachuk appears as a bright future prophet, believes in goodness, liveswith the hope in better, his stories are more optimistic and cheerful. Stefanyk -predicts tragic and dark darkness, if people will not start to change and stand upagainst oppression and tyranny, to defend the right to life.The main goal of man - not just exist, but to live a full and decent life.Both, and Stefanyk, and Tkachuk - creators of national consciousness, whothrough the light of their works wanted to tell people the truth: fight for anindependent, unified and free Ukraine.Thus, comparing the work of the famous Ukrainian writer Vasyl Stefanykand little-known but no less talented novelist Vasyl Tkachuk, we saw a hugeimpact on the literary consciousness of Tkachuk. This enables us to betterunderstand the talent Vasyl Tkachuk and follow his literary development. Thechoice of the article is important and logically reasoned. The study was writtenindependently, on a proper scientific level, the results are summarized in theconclusions.
В статье сосредоточено внимание на творчестве Василия Ткачукасквозь призму раскрытия им Стефаникивских традиций. Сделана попыткасравнения художественного и идейно эстетического мышлениялитераторов на основе их произведений. Рассматривается влияниетворчества Стефаника на жанрово-стилевые парадигмы творчестваТкачука, для того, чтобы глубже понять талант новеллиста и проследитьего дальнейшее литературное развитие.
 
Publisher Національний Авіаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2015-05-13
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7848
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 31 (2015); 231-243
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 31 (2015); 231-243
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 31 (2015); 231-243
 
Language uk