Запис Детальніше

Компетентнісний спектр майбутнього соціального педагога як основа професіоналізму

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/9861/
 
Title Компетентнісний спектр майбутнього соціального педагога як основа професіоналізму
 
Creator Безпалько, Ольга Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлені теоретичні засади щодо визначення компетентностей соціального педагога. Наведено концептуальні підходи виокремлення компетентностей, які наразі визнані пріоритетними у вищій освіті Україні. На основі цього запропоновано перелік і розширені змістовні характеристики загальних та професійних компетентностей майбутнього соціального педагога як базису його професіоналізму.
В статьи представлены теоретические основы определения компетентностей социального педагога. Приведены концептуальные подходы формулирования компетентностей, которые признаны приоритетными в высшем образовании Украины. На основе этого предложен перечень и расширение характеристики общих и профессиональных компетентностей будущего социального педагога как базиса его профессионализма.
The article presents theoretical basis to determination of competencies of social pedagogue. Conceptual approaches to the determination of competencies which are prioritet in Ukraine are shown. The list and content characteristics of general and special competencies of specialist as the basics of his own professionalism are given on of this basis. Universal competencies are: knowledge of the state business language; knowledge of foreign language; the ability to analysis and synthesis, to effective communication, to production of new ideas, to leadership and teamwork; ability to use ICT technology.
The basic professional competencies are complying ethical standards; using the regulatory framework in the social and educational activities; the ability to monitor and evaluate; possession of knowledge of the various institutions of social education in the local community; possession socio-pedagogical technologies with different target groups; the ability to form social activity of children and youth; ability to carry out educational work with different age groups; ability to provide inclusive; the ability to search the innovation in professional activity; the ability for professional self-regulation.
 
Publisher Видавництво Житомирського державного університету імені Івана Франка
 
Date 2015-05-04
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/9861/1/O_V_Bezpalko_PO_84_IL.pdf
Безпалько, Ольга Володимирівна (2015) Компетентнісний спектр майбутнього соціального педагога як основа професіоналізму Проблеми освіти: збірник наукових праць. - Вип. 84. - Житомир-Київ, 2015. - 356 с. (84). с. 60-64.