Запис Детальніше

Психолого-педагогічні особливості формування аргументаційних умінь молодших школярів у процесі інтелектуально-комунікативної діяльності на уроках української мови

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/7503/
 
Title Психолого-педагогічні особливості формування аргументаційних умінь молодших школярів у процесі інтелектуально-комунікативної діяльності на уроках української мови
Психолого-педагогические особенности формирования аргументационных умений младших школьников в процессе интеллектуально-коммуникативной деятельности на уроках украинского языка
Psycho-pedagogical featuresofformationargumentationskills ofjuniorschoolchildrenintheintellectualandcommunicativeactivity attheUkrainianlanguage lessons
 
Creator Козир, Маргарита Валентинівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено поняття аргументації як інтелектуально-комунікативної діяльності учнів початкових класів на уроках української мови. Зроблено спробу теоретичного висвітлення психолого-педагогічних особливостей формування аргументаційних умінь молодших школярів. Проаналізовано останні дослідження та публікації з проблемирозвиткуаргументаційних і дискусійних умінь як важливої передумови формування вмінь доводити на уроці української мови. Наведено зразки практичних завдань з метою впровадження дискусії як елементу інтерактивного уроку у початковій ланці системи безперевної освіти.
В статье освещены понятие аргументации как интеллектуально-коммуникативной деятельности учащихся начальных классов на уроках украинского языка. Сделана попытка теоретического освещения психолого-педагогических особенностей формирования аргументационных умений младших школьников. Проанализированы последние исследования и публикации по проблемирозвиткуаргументацийних и дискуссионных умений как важной предпосылки формирования умений доказывать на уроке украинского языка. Приведены образцы практических задач с целью внедрения дискуссии как элемента интерактивного урока в начальном звене системы непрерывной образования.
The article deals with the concept of argument as intellectual and communicative activity for pupils of 5-7 classes on the Ukrainian language lessons.The article deals with the concept of intellectual reasoning as communication activities of primary school pupils at the Ukrainian lessons. An attempt theoretical coverage of psychological and pedagogical features of formation argumentation skills of junior students. Analyzed recent studies and publications on the issue of argumentation and discussion skills as an important precondition for developing abilities prove lesson Ukrainian language. The technology education in the debate - an important means of learning of the learning process for discussion is broad public discussion of controversial issues, promotes logical thinking, allows to determine its own position, forms skills upholding personal opinion, deepens knowledge of definite problem. Such methods include the method of "Interview", "Choose your own position," "Change position", "discussion", "debate", "vote", etc. Emphasized the fact that linguistics is closely related logic - the science of the laws and ways of thinking. This relationship is most clearly manifested in learning the language, because language and thought are unity. In the process of argumentation skills as a prerequisite for development of students' skills of primary school-teacher prove necessary to maximize the use of logical categories, teaching children Debate perform various mental operations: analysis, synthesis, comparison, comparison, abstraction, specification, synthesis, systematization, etc. It enables students to acquire linguistic material consciously develop logical thinking.It is concluded that the ability to conduct a discussion, dialogue and mutual understanding in this process is determined by the skills and abilities of communicants to reach a higher level of communication. The discussion should be a must-Ukrainian language lessons.Samples of practical problems to implement interactive discussion as part of the lesson in elementary unit of the system of continuous education.
 
Publisher Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/7503/1/M_Kozyr_VCNPU_125_GI.pdf
Козир, Маргарита Валентинівна (2015) Психолого-педагогічні особливості формування аргументаційних умінь молодших школярів у процесі інтелектуально-комунікативної діяльності на уроках української мови Вісник Чернігівського національного педагогічного університету (125). с. 323-326.