Запис Детальніше

The difference concepts. Does affected the content of the law?

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10021/
 
Title The difference concepts. Does affected the content of the law?
Різниця понять. Чи постраждає зміст закону?
Различие понятий. Пострадает ли содержание закона?
 
Creator Сисоєва, Світлана Олександрівна
 
Subject Інші (не входять ні до фахових ні до наукових)
 
Description The article studies the problem of scientific thesaurus formation of competency oriented higher education. Here are analyzed the basic concepts included in the new Law on
Higher Education of Ukraine (2014). It is shown that during the implementation of the Bologna process in Ukraine thanks to the efforts of scholars and practitioners a basis for
implementing competence building approach and curriculum based on competencies have been created. The need for harmonization of training models at the national level with the requirements of European higher education to develop a common understanding of the content of qualifications at the bachelor's and master's degrees in terms of learning outcomes were actualized in Ukrainian studies whose purpose was to develop different models of competences. It is stressed here that the importance of such studies and documents that are being developed with their account, has adequate interpretation of the meaning of concepts
according to the meaning of the concepts of national pedagogical area.
У статті порушується проблема формування наукового тезаурусу
компетентнісно зорієнтованої вищої освіти. Проаналізовано основні поняття, включені до нового Закону про вищу освіту Украіни (2014 р.). Показано, що гармонізація
ступеневих моделей підготовки фахівців на національному рівні з вимогами європейського простору вищої освіти, вироблення загального розуміння змісту кваліфікацій на рівні бакалавра та магістра у термінології результатів навчання
актуалізували в Україні дослідження, метою яких була розробка різних моделей компетентностей; підкреслено, що важливого значення у таких дослідженнях та нормативних документах має адекватне тлумачення змісту понять, що вводяться відповідно до змісту усталених понять вітчизняного простору педагогічної науки.
В статье поднимается проблема формирования научного тезауруса компетентностно ориентированного высшего образования. Проанализировано основные понятия, включенные в новый закон о высшем образовании Украины (2014 г.). Показано, что гармонизация ступенчатых моделей подготовки специалистов на национальном уровне с требованиями европейского пространства высшего образования, формирования общего понимания содержания квалификаций на уровне
бакалавра и магистра в терминах результатов обучения актуализировали в Украине исследования, целью которых была разработка разных моделей компетентностей;
подчеркнуто, что в таких исследованиях и нормативных документах важное значение имеет адекватный перевод содержания понятий соответственно к значению понятий
отечественного пространства педагогической науки.
 
Publisher "ІНТЕРЕКСПРЕСДРУК"
 
Date 2015-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10021/1/Sysoieva%202015%20osvita.pdf
Сисоєва, Світлана Олександрівна (2015) Різниця понять. Чи постраждає зміст закону? Освіта: Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик (26-27). с. 8.