Поняття «емпатія»: витоки та трансформації в історико-філософському процесі (Concept «Empathy»: Origins and Transformation in Historical-Philosophical Process)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/3890/
|
|
Title |
Поняття «емпатія»: витоки та трансформації в історико-філософському процесі (Concept «Empathy»: Origins and Transformation in Historical-Philosophical Process) |
|
Creator |
Матюх, Т. (T. Matyukh)
|
|
Subject |
Philosophy
|
|
Description |
У статті аналізується феномен емпатії в історико-філософській традиції. Констатується той факт, що проблемі емпатії приділялась велика увага протягом усієї історії філософії. Одночасно, виявляється феномен «анонімності» цього поняття. У філософській науці термін «емпатія» часто не вживається, а вивчається в аспекті близьких за значенням категорій. Констатується, що емпатія є способом розуміння Іншого, крізь його почуття, думки і дії, що утворюють його суть як людини, з погляду сенсу та цінностей. (Analyzes the concept of empathy in historical-philosophical traditions. It is noted that for philosophical reflection concept of «empathy» important contribution with research related to the concepts of «sympathy», «einfuhlung» (German) and «understanding». In their ethical systems A. Smith, G. Spencer and A. Schopenhauer understand and imagine liking as a property of the human soul and see it as a regulator of relationships between people in society, the basis of conscience, altruism and justice. Einfuhlung concept originated in German philosophy and aesthetics K. Groos, T. Lipps, G. Fischer and I. Volkelt. «Einfuhlung» – the term psychology of art and aesthetics, meaning transfer process in terms of emotions, inner feelings and moods. It is noted that an important contribution to the development of empathy as a basis of understanding made by F. Schleiermacher, W. Dilthey, G. Gadamer. According to their views, understanding of the other is based on empathy and identification mechanisms as interpersonal knowledge. Jaspers combined content understanding and einfuhlung and argued that using empathy we can better understand the conversation. The author notes that the problem of empathy was the object of study as phenomenology, where it is defined as «knowingly survived objectification» and existentialism, which is designated as «knowingly being with each other». Analyzes the phenomenon of empathy in historical and philosophical traditions. It is alleged that the philosophy of the phenomenon, which is now called empathy, considered, since antiquity. It is noted the fact that the problem of empathy paid much attention throughout the history of philosophy. At the same time, it appears the phenomenon of «anonymity» of this concept. In philosophical science, the term «empathy» often used and studied in terms of similar meaning categories. is noted that empathy is a way of understanding the Other through his feelings, thoughts and actions that constitute its essence as a person in terms of meaning and values.) |
|
Publisher |
Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія»
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/3890/1/18.pdf
Матюх, Т. (T. Matyukh) (2015) Поняття «емпатія»: витоки та трансформації в історико-філософському процесі (Concept «Empathy»: Origins and Transformation in Historical-Philosophical Process). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 87-91. |
|