Радянська естетика як окрема міфологічна складова тоталітарної пропаганди (Soviet Aesthetics as a Separate Component of Mythological Totalitarian Propaganda)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/3893/
|
|
Title |
Радянська естетика як окрема міфологічна складова тоталітарної пропаганди (Soviet Aesthetics as a Separate Component of Mythological Totalitarian Propaganda) |
|
Creator |
Демура, O. (О. Demura)
|
|
Subject |
Philosophy
|
|
Description |
У статті проаналізовано основоположні засади становлення радянської естетики в період тоталітаризму. На прикладах артефактів радянської культури продемонстровано основні трансформації, що їх зазнали основні естетичні категорії. Виокремлені основні системоутворюючі категорії радянської естетики. Досліджено вплив естетики на формування ідентифікації окремої людини, проходження нею певних етапів соціалізації, становлення її як особистості. Встановлене ідеологічне значення естетики, як засобу маніпулювання колективним несвідомим, через пропагандистські образи та символи. (The article analyzes the features of aesthetics formation during the totalitarian regime in the territory of the USSR. The basic aesthetic categories were characterized, their historical transformation was studied. The additional principles of formation of aesthetic discourse, which is served by totalitarian propaganda, were estableshed. The examples of artifacts of Soviet culture demonstrated the major changes and transformations, that took place in the main aesthetic categories. The category of heroic as totalitarian aesthetic innovations in space was considered. The analysis of Soviet culture through metanarrative principle was applied. Established, that Soviet propaganda, through aesthetics successfully produced the new meanings and endowed them cultural space, depending on the purpose of the official doctrine. The leading causes and consequences of social indoctrination were outlined. It means that ideological message is transmitted throughout aesthetic images and symbols, which is fixed at the subconscious level, in turn, leads to the manipulation of large populations through manipulation of the collective unconscious. The influence on the formation of aesthetics identification of a person, passing it certain stages of socialization, the formation of personality was proved.) |
|
Publisher |
Видавництво Національного університету «Острозька академія».
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/3893/1/21.pdf
Демура, O. (О. Demura) (2015) Радянська естетика як окрема міфологічна складова тоталітарної пропаганди (Soviet Aesthetics as a Separate Component of Mythological Totalitarian Propaganda). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 101-106. |
|