Запис Детальніше

Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми (The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/3900/
 
Title Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми
(The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem)
 
Creator Долід, В. (V. Dolid)
 
Subject Education
 
Description У статті реконструйовано ключові космологічні погляди Птолемея, Ньютона, Лапласа, Гюйгенса та Галілея.
Виявлено ступінь впливу теологічних уявлень на становлення їхніх наукових поглядів. Піддано критиці такий тип
філософського аргументу, як «доказ від незнання». Висвітлено епістемологічні аспекти конфлікту науки та релігії. Здійснено аналіз можливих наслідків інкорпорації релігійного компоненту в освітній простір нашої держави.
(One of the essential characteristics of the person is the desire to understand the world in which we live. Humanity
has always interested in the formation of the universe and its structure, origin of galaxies, stars and planets. Philosophers and scientists have offered their own explanations of the mysteries of the world, and very often they are fundamentally different, and sometimes diametrically opposed. Analysis of the most famous works of thinkers can provide a common trend they turned to the field of spirituality-existential mental sphere of man, his faith, images and hypothetical ideas faced with an unusual, mysterious phenomenon and not finding it a rational explanation.
It seemed all change in the twentieth century. However, many religious organizations try to influence on education policy to replace teaching the theory of evolution theory of intelligent design. Today, attempts to question the scientific knowledge, delete education «materialistic view of the world», substitute the knowledge accumulated by science, religious faith. The idea of teaching
creationism and evolution as a synthetic equivalent approaches to explain the origin of life is mockery of the principle of scientific because the theory of evolution arose from facts. The second century scholars agree that this theory, of course, as amended, adequately
describes the history of life, while Creationism requires faith without saying, rather, contrary to the evidence.
The author offers this article as an attempt to understand the possible results of mass propaganda unscientific religious beliefs in school education.)
 
Publisher Видавництво Національного університету «Острозька академія».
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/3900/1/27.pdf
Долід, В. (V. Dolid) (2015) Релігійний компонент у світській освіті: історико-філософська рефлексія проблеми (The Religious Component in Secular Education: Historical-Philosophical Reflection of Problem). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філософія» (Вип.17). pp. 134-138.