Запис Детальніше

Діагностування обдарованості учнів молодшого шкільного віку

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10126/
 
Title Діагностування обдарованості учнів молодшого шкільного віку
Diagnostics talent of junior pupils
Диагностирования одаренности младших учеников
 
Creator Новик, Ірина Михайлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглядається проблема діагностування обдарованості учнів молодшого шкільного віку. Здійснено аналіз законодавчих документів про підтримку і захист обдарованих дітей та молоді; психолого-педагогічних джерел з даного питання. Подано тлумачення понять "обдарованість" і "обдаровані діти". Висвітлено вікові ознаки обдарованості дітей дошкільного та шкільного віку. Запропоновано каталог методик для діагностування обдарованості молодших школярів.
The problem of diagnosing talent of junior pupils and features of the use diagnostic techniques is considered. There is analyze of legislative documents of support and protection of gifted children and youth; psychological and pedagogical sources on the subject.
Is exposed interpretation of the concepts of "talent" and "gifted children". It was found that a single and universally accepted definition of "talent" no till now.
Established that a necessary condition in the diagnosis of children is the consideration of age signs of giftedness, as in the article the age groups of gifted preschool and school age.
Presented a catalog of techniques for diagnosing talent of juniors, which includes the following methods: "Icon" (R. Luriy), "Figured form" (E. Torrance), Methods of studying children's creativity as personality traits of the child (R. Ovcharova), scale behavioral characteristics of gifted students (DG. Renzulli and co-author L. Popova) Method "talent map" (A. Savenkov) Methods of expert assessments to determine the gifted children (A. Losev) test questionnaire to identify the specific abilities of children ( 5 - 7 years) (A. de Haan, G. Kaf).
With the proposed diagnostic techniques elementary school teacher will be able to determine the level of students in these types of giftedness: intellectual, creative, academic, artistic and expressive, musical, literary, artistic, technical, leadership, sports and more.
В статье рассматривается проблема диагностирования одаренности учеников младшего школьного возраста. Осуществлен анализ законодательных документов о поддержке и защите одаренных детей и молодежи; психолого-педагогических источников по данному вопросу. Подано толкования понятий "одаренность" и "одаренные дети". Освещены возрастные признаки одаренности детей дошкольного и школьного возраста. Предложено каталог методик для диагностики одаренности младших школьников.
 
Publisher Чернігівській національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10126/1/I_Novyk_DOYMSHV_VCNPY_125_2015.pdf
Новик, Ірина Михайлівна (2015) Діагностування обдарованості учнів молодшого шкільного віку Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. с. 339-342.