Запис Детальніше

Формування інтелектуального потенціалу вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10139/
 
Title Формування інтелектуального потенціалу вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти
Формирование интеллектуального потенциала учителя в системе последипломного педагогического образования
The formation of the intellectual potential of teachers in the system of postgraduate pedagogical education
 
Creator Шопіна, Марина Олександрівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У даній статті розглядається особливості прояву та розвитку інтелектуального потенціалу особистості. Послідовно описано методи виявлення і діагностики інтелектуального і творчого потенціалу вчителів на курсах підвищення кваліфікації. Проаналізовано якісні показники педагога, що базується на творчості, підготовці, вмінні адаптуватися до конкретних педагогічних умов. Чітко простежена тенденція формування інтелектуального та творчого потенціалу вчителя, описано значення інтелектуально-творчого і професійного потенціалу педагога в роботі та навчальної діяльності, розглянуто перспективи формування інтелектуального та творчого потенціалу вчителів на курсах підвищення педагогічної кваліфікації
В данной статье рассматривается особенности проявления и развития интеллектуального потенциала личности. Последовательно описано методы выявления и диагностики интеллектуального и творческого потенциала у учителей на курсах повышения квалификации. Проанализированы качественные показатели педагога, которые базируются на творчестве, подготовке, умении адаптироваться к конкретным педагогическим условиям. Четко прослежена тенденция формирования интеллектуального и творческого потенциала учителя, описано значение интеллектуально-творческого и профессионального потенциала педагога в работе и учебной деятельности, рассмотрены перспективы формирования интеллектуального и творческого потенциала учителей на курсах повышения педагогической квалификации
This article discusses the characteristics of the manifestation and development of intellectual potential of the individual. It consequently describes the methods of detection and diagnosis of intellectual and creative potential of teachers during development courses. This article analyses qualitative indicators of the teacher, based on creativity, preparation, and ability to adapt to specific pedagogical conditions. It clearly traces the tendency of formation of intellectual and creative potential of teachers, describes the importance of intellectual-creative and professional potential of the teacher in working and educational activities, reviews the prospects of developing the intellectual and creative potential of teachers in courses teaching qualifications.
The thought that the correlation of intelligence and person capacities influences the teacher’s creative activities result is gaining popularity in modern researches results, as a high level of intelligence seems to be pushing the creative needs of the individual in determining the relationship of intelligence and creativity of the teachers. The scientists mention the existence of the following intelligence indices: the ability to reconstruct the training material, fast and adequate switching, the ability to analyze, synthetize, summarize and make conclusions, consistency, consistency of thought and criticality of teacher’s mind
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2015-02-25
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10139/1/M_Shopina_APP_27_IPPO.pdf
Шопіна, Марина Олександрівна (2015) Формування інтелектуального потенціалу вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 10 (27). с. 683-691. ISSN 2072-4772