Запис Детальніше

Формування відповідальності у дошкільників

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10219/
 
Title Формування відповідальності у дошкільників
Формирование ответственности у дошкольников
 
Creator Бєлєнька, Ганна Володимирівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Розглядаються особливості формування однієї з базових якостей особистостей - відповгдальності у nepioд дошкільного дитинства; розкрито особливості прояву та формування відповіцдальності дimeй в різних видах продуктивної діяльності. іровій, художнійй, трудовгй, комуткативній охарактеризовано когттивний компо-нент відповідальності; розкрито шляхи формування цієї якості у дітей .
Рассматриваются особенности формирования одного из базовых качеств личности - ответственности в период дошкольного детства; раскрыты особенности проявления и формирования ответственности детей в различных видах продуктивной деятельности: игровой, художественный, трудовой, коммуникативной; оха¬рактеризован когнитивный компонент ответственности; раскрыты пути формирования этого качества у детей.
The basic personality characteristics are considered to be: randomness, independence and responsibility, reativity, initiative, freedom and safety behavior, self consciences, self attitude, self-esteem. The article deals with he peculiarities of one of the basic personality traits formation - responsibility during the preschool childhood; eculiarities of formation and responsibilities of children in different types of productive activity, game, art, labor, ommunication; characterized cognitive component of responsibility are revealed; ways of children responsibility ormation are discovered. The author emphasizes that responsibility as the personality quality does not arise Dontaneously; for the education of preschool children's responsibility it's necessary to build educational facilities; the asis of education responsibilities should be assigned by children knowledge about moral standards that are specified i the rules of behavior and interaction with others. Formation of responsibility begins with the moment when the hild is able to perform short-term assignments adult. The most intensive formation of responsibility occurs between he ages of five to ten years, when the child is actively acquires knowledge and builds relationships with others. The riteria for responsible behavior are: children's idea of the significance and meaning of moral norms of responsibility; ositive attitude to responsibility as a moral personality characteristics; ability to act in accordance with the rules of loral behavior.
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10219/7/G_BELENKA_PPTIP_2015.pdf
Бєлєнька, Ганна Володимирівна (2015) Формування відповідальності у дошкільників Педагогічний процес: теорія та практика (1-2). с. 63-66. ISSN 2078-1687