Запис Детальніше

Problems of multicultural education in polish scientists’ pedagogical researches

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/3874/
http://pptp.org.ua/images/2014/2/20.pdf
 
Title Problems of multicultural education in polish scientists’ pedagogical researches
Проблеми полікультурної освіти у педагогічних дослідженнях польських учених
Проблемы поликультурного образования в педагогических исследованиях польских ученых
 
Creator Сисоєва, Світлана Олександрівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article deals with the pedagogical research Polish scientists, which address the problem of cultural education.
Research of Polish scientists rely on significant achievements of Polish science teaching and practice to implement cultural approach to education. Special attention is given to studies of Polish scientists multicultural and intercultural education at the border, forming a human multidimensional identity to various aspects of the theory and methods of intercultural education. Solving the problems of multicultural education in Poland contributes to a clear distinction between multicultural and intercultural education, the definition in law concepts of national minorities, ethnic groups, etc.
The analysis of coverage of cultural issues in educational researches of Ukrainian and Polish scientists leads to the
following conclusions: research themes of Polish scientists are concentrated on the problems of multicultural and intercultural education, based on the significant achievements of Polish educators and practitioners to implement cultural approach to education; special attention in Polish scientists studies is paid to multicultural and intercultural education at the border; formation in humans multidimensional identity; different aspects of intercultural education (political, ideological,
methodological, organizational, practical, etc.); the study of multicultural and intercultural education in Poland aimed to solve the internal problems of the Polish education and to address problems related to European integration, a sense of belonging to the European community, which is certainly a positive and significant value to the Polish society. However, the process of European integration actualize finding ways to preserve their identity, culture and traditions of the Polish people; culturology of education as part osvitology aimed at studying the cultural problems of education and education as a part of culture, the unique socio-cultural phenomenon; creating educational and socio-cultural space for the development of humane and tolerant person with multidimensional identity, universal and national values that can live and work in a global multicultural space.
Проаналізовано педагогічні дослідження польських учених, в яких розглядаються культурологічні проблеми освіти. Показано, що дослідження польських учених спираються на вагомі здобутки польської педагогічної науки і практики щодо впровадження культурологічного підходу в освіті. Особлива увага у дослідженнях польських учених приділяється полікультурній та міжкультурній освіті на пограниччі; формуванню у людини багатовимірної ідентичності; різним аспектам теорії і методики міжкультурної освіти. Вирішенню
проблем полікультурної освіти у Республіці Польщі сприяє чітке розмежування понять полікультурної та міжкультурної освіти, визначення на законодавчому понять народної меншини, етнічної групи тощо.
Проанализированы педагогические исследования польских ученых, в которых рассматриваются культурологические проблемы. Показано, что исследования польских ученых опираются на весомые достижения польской педагогической науки и практики по внедрению культурологического подхода в образовании. Особое внимание в исследованиях польских ученых уделяется поликультурному и межкультурному образованию на
пограничье; формированию у человека многомерной идентичности; различным аспектам теории и методики
межкультурного образования. Решению проблем поликультурного образования в Республике Польша способствует четкое разграничение понятий поликультурного и межкультурного образования, определение на законодательном понятий народной меньшинства, этнической группы и т.д.
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/3874/1/S_Sysoieva_PP_2_2014_KUBG.pdf
Сисоєва, Світлана Олександрівна (2014) Проблеми полікультурної освіти у педагогічних дослідженнях польських учених Педагогічний процес: теорія та практика (2). с. 87-92. ISSN 2078-1687