Запис Детальніше

The problem of critical thinking in Ukrainian and foreign researchers' works

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/6148/
 
Title The problem of critical thinking in Ukrainian and foreign researchers' works
Проблема критичного мислення у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників
Проблема критического мышления в работах отечественных и зарубежных исследователей
 
Creator Громова, Наталія Михайлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article deals with the analysis of critical thinking notion and its elements in Ukrainian and foreign researchers’ works. The absence of a fixed definition of the term «critical thinking» is stated and the need of further research of the problem is underlined. Cognition, action, emotion, motivation and reflexivity are essential components of critical thinking. Information evaluation by recipients is considered the essence of critical thinking. The difference between critical and creative thought is examined. Successful development of students’ critical thinking is conditioned by dialogical interaction between people. Controversy is stated as the source of critical thinking and mental operations are defined as a mechanism of a critical thought. Interpretation, analysis, evaluation, explanation and summary are proved to be necessary critical thinking skills. Clarity, exactness, validity, logicality, impartiality are proved to be basic requirements for a critical thought. Students’ analytical dispositions and abilities to think critically are considered; absence of developed critical thinking in students is stated by scientists as unwillingness to think. Weak and strong critical thinkers’ qualities are described; requirements for a good critical thinker are analyzed and the essential characteristics of critical thinkers are given. Rationality, open-mindedness, honesty, self-awareness, judgment and attitude to life are recognized as a complex combination of skills necessary for a good critical thinker. Different forms of critical thinking are presented. Perspectives for a further research of students’ critical thinking abilities and their connection with tolerance in particular are established
Присвячено аналізу поняття критичного мислення та його складових в роботах українських та зарубіжних дослідників; визначені основні характеристики критичного мислення, його відмінність від творчого мислення, джерело виникнення та вимоги до критичної думки; розглядаються як когнітивні характеристики критичної людини, так і її ставлення до життя в цілому; представлені різні форми критичного мислення; проаналізовано властивості до аналітичного сприйняття інформації та здатність студентів до його розвитку.
Посвящено анализу понятия критического мышления и его составляющих в работах украинских и зарубежных исследователей; определены основные характеристики критического мышления, его отличие от творческого мышления, источник возникновения и требования к критической мысли; рассматриваются как когнитивные характеристики критического человека, так и его отношение к жизни в целом; представлены разные формы критического мышления; проанализированы способности аналитического восприятия информации, а также способность студентов к его развитию
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2014-09
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/6148/1/N_Hromova_PPTP_IS.pdf
Громова, Наталія Михайлівна (2014) Проблема критичного мислення у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників Педагогічний процес: теорія та практика (3). с. 133-136. ISSN 2078-1687