Запис Детальніше

Підготовка вчителя до здійснення полікультурного виховання учнів засобами шкільних курсів географії

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/6725/
 
Title Підготовка вчителя до здійснення полікультурного виховання учнів засобами шкільних курсів географії
Подготовка учителя к осуществлению поликультурного воспитания учащихся средствами школьного курса географии
Larissa Palamarchuk. Teacher’s preparation to implementation of students’ multicultural education by school geography courses
 
Creator Паламарчук, Лариса Борисівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Збірники наукових праць
 
Description У підготовленій статті розглядаються шляхи підготовки вчителя до здійснення полікультурного виховання учнів засобами шкільних курсів географії. Географія належить до шкільних предметів, знання яких є незамінними у розвитку молодої особистості, її полікультурного сприйняття світу. Вчитель географії відіграє важливу роль у полікультурному виховання школярів, як менеджер освітнього процесу. Вчитель мусить мати достовірну інформацію про самобутні культурні світи та їх взаємозв'язки. На совісті вчителя лежить справедливе і достовірне формування толерантного ставлення його учнів до представників різних етносів і народів. Кожен педагог мусить професійно розвивати в учнів навички взаємодії у сучасному полікультурному світі.
В подготовленной статье раскрываются направления подготовки учителя к реализации поликультурного воспитания учащихся средствами школьных курсов географии. География является такой школьной дисциплиной, знание которой незаменимо в развитии молодой личности, ее поликультурное восприятие мира. Учитель географии играет важную роль в поликультурном воспитании школьников, как менеджер образовательного процесса. Учитель должен располагать достоверной информацией о самобытности культурных миров, их взаимосвязях. На совести учителя лежат справедливое и достоверное формирование толерантного отношения его учеников к представителями разных этносов и народов. Каждый педагог должен профессионально развивать в учащихся навыки взаимодействий в современном поликультурном мире.
Represented article deals with the problem of teachers’ preparation to implement multicultural education of students by usage of school geography course. The content of the article contains a specific kind of material: intercultural coexistence of citizens is the most important thing in a democratic society, as it affects all spheres of social, economic and political life and understanding in society. School subjects included in educational program (Geography, History, Literature, Law, Economics, Philosophy and other social sciences) means that our country is actively developing towards friendly relations with other countries and gradually integrates into the European and global environment. Therefore constantly enhanced requirements for students’ multicultural education, their behavior, attitude of each young person to nature and people, personal qualities, competentions are aimed at effective position. An important role in this plays teacher, especially subject teachers.
Geography belongs to the school subjects, knowledge of which is essential in the development of the young person, her or his multicultural perception of the world. Teacher of Geography plays an important role in multicultural education of students, as one of the managers of educational process. The teacher must have authentic information about original cultural worlds and their connections. It is teacher’s responsibility to form fair and accurate tolerance in his students from different ethnic groups and folks. Each teacher has to develop students' professional skills of interaction in the modern multicultural world.
Today Geography teacher must possess cultural, multicultural and educational, psychological, regulatory, technological and creative competencies to help him in multicultural education and upbringing of their student-children. Creativity and experience of Geography teacher also plays an important role in multicultural students’ education. According to the requirements of the present time, interest in multiculturalism as a pedagogical problem is growing.
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/6725/1/L_Palamarchuk_VCNPUBH_GI.pdf
Паламарчук, Лариса Борисівна (2014) Підготовка вчителя до здійснення полікультурного виховання учнів засобами шкільних курсів географії Вісник Черкаського національного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. с. 83-90.