Запис Детальніше

Спільне опрацювання як новий вид «взаємодії» зі страхами у старшому дошкільному віці

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10336/
http://pptp.kubg.edu.ua/images/2015/2/23.pdf
 
Title Спільне опрацювання як новий вид «взаємодії» зі страхами у старшому дошкільному віці
Совместная обработка как новій вид «взаимодействия» со страхом в старшем дошкольном возрасте
Cooperative Elaboration as the New Type of “Interaction” with Fears by Elder Preschoolers
 
Creator Даценко, Тетяна Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У запропонованій статті висвітлено характерні особливості старшого дошкільного віку, зокрема у взаємовідносинах дитини з дорослими й однолітками. Означено типові страхи дітей 5-6 років. Визначені нові (для дошкільного віку) види взаємодії дитини з тим, що активує у неї страх. Підкреслено важливу роль спільного опрацювання страхів дитячою групою у їх успішному подоланні.
В предлагаемой статье рассматриваются характерные особенности старшего дошкольного возраста, в том числе во взаимоотношениях ребёнка со взрослыми и сверстниками. Отмечены типичные страхи детей 5-6 лет. Определены новые (для дошкольного возраста) виды взаимодействия ребёнка с тем, что активирует у него страх. Подчёркнуто важную роль общего обработки страхов детской группой в их успешном преодолении.
The proposed article characterizes features of preschool age, particularly in relationship between peers and typical fears of 5-6-years old children.
Elder preschoolers are susceptible to examples behavior of their friends. Active steps aimed at cognition of the world, children prefer to make as a group. It is doubly psychologically beneficial to them. First, peers have the similar problems. That's why they understand each other's interests and on this ground easily combined together to create and experience events important to them. Second, every single member of the group feels stronger, fearless, confident in dealing with the world, and their actions are justified.
Children are in need of emotions and feelings (including fear) much more than adults are. That need affects on features of their behavior, manifested in readiness to look for new experiences and occasionally go to the physical and social risk, testing the strength social rules, norms and control system. It is natural for children. They intuitively feel some benefit of it.
In this connection, it arises up and new type of «interaction» of child with fears. Now children have the opportunity to overcome fears in cooperation. It can be collective visiting «scary places» or retelling «scary stories» and others like that. Children intentionally activate the emotion of fear for successfully to overcome her, and consequently children’s cooperative elaboration is extraordinarily important for normal development, search of the place in society and becoming of personality.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10336/1/T_Datsenko_PP.pdf
Даценко, Тетяна Олександрівна (2015) Спільне опрацювання як новий вид «взаємодії» зі страхами у старшому дошкільному віці Педагогічний процес: теорія і практика (3-4). с. 98-101. ISSN 2078-1687