Запис Детальніше

Розвиток сучасної університетської освіти у Нідерландах

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10401/
http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/apirantam/Avtoreferat/%D0%94.26.133.06/avtoreferat_zajats.pdf
 
Title Розвиток сучасної університетської освіти у Нідерландах
The modern university education development in the Netherlands
Развитие современного университетского образования в Нидерландах
 
Creator Заяць, Людмила Іванівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Київський університет імені Бориса Грінченка, – Київ, 2015.
Дисертація присвячена дослідженню розвитку сучасної університетської освіти у Нідерландах у контексті європейських інтеграційних процесів. У роботі виділено та охарактеризовано основні етапи історичного розвитку університетської освіти в Нідерландах. Визначено особливості розвитку голландської університетської освіти, серед яких: збереження унікальності університетів у системі вищої освіти країни, єдність освітньої та науково-дослідної діяльності в університетах, активне залучення у загальноєвропейський інтеграційний процес. Виділено пріоритетні напрями розвитку університетської освіти Нідерландів: демократизація управління, вдосконалення якості вищої освіти, зростання ролі різноманітних громадських організацій, які діють з метою забезпечення ефективного співробітництва університетів та державних органів влади.
Обґрунтовано можливість використання ефективного досвіду реформування університетської освіти Нідерландів у процесі модернізації вищої освіти України. Серед ключових аспектів досвіду реформування університетської освіти Нідерландів було виділено: створення системи внутрішнього та зовнішнього контролю якості вищої освіти, оптимізація мережі вищих навчальних закладів, інтеграція освітньої і наукової складових у діяльності університетів, поділ магістерських програм на академічні, дослідницькі та педагогічні та ефективна система державного фінансування вищої освіти на основі оцінки результатів навчання.
Dissertation for the Candidate Degree of Pedagogical Science by specialty 13.00.04 – theory and methods of professional education – Borys Grinchenko Kyiv University – Kyiv, 2015.
The dissertation focuses on the development of the modern university education in the Netherlands in the context of European integration processes. The main stages of the Netherlands university education historical development are highlighted and characterized in the paper. The Dutch university education features are defined, including: preserving the uniqueness of the universities in the Netherlands higher education, the unity of educational and research activities in the universities, involvement in European integration process. The key components of the university international activity are highlighted: the organizational support for academic mobility, joint training programs, exchange programs. The Netherlands university education priority directions are highlighted: the democratization of the university management, the higher education quality improving, the growing role of the public organizations that operate to ensure effective cooperation of universities and the authorities.
The possibility to use the efficient experience of the Netherlands university education reforming in the modernization of Ukrainian higher education is substantiated in the research. The main ways to use this experience are the developing of the internal and external system for the control of education quality, the network of higher education institutions optimization, providing conditions for academic mobility of students, research and teaching staff, the integration of educational and research activities in the universities at all stages of profesional training, the devision of Master programs into academic, research and teaching, the effective system of the higher education public funding which is based on the teaching outcomes assessment and student financial support system.
The main activities of the modern Dutch University are an educational and research activities. The integration of the educational and scientific components is an important step towards providing quality profesional training in the Netherlands universities. Involving students to research occurs at all stages of the university education (bachelor, master, doctorate). A key role research component plays on the stage of doctoral and master's degrees.
The reasearch gives grounds to state that the reforming process of the Netherlands university education has a logical, thoughtful, consistent character. His main achievement is the higher education successful integration in the united European educational and scientific space.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.04 – теория и методика профессионального образования. – Киевский университет имени Бориса Гринченка. – Киев, 2015.
Диссертация посвящена исследованию развития современного университетского образования в Нидерландах в контексте европейских интеграционных процессов. В работе выделены и охарактеризованы основные этапы исторического развития университетского образования в Нидерландах. Определены особенности развития голландского университетского образования, среди них: сохранение уникальности университетов в системе высшего образования страны, единство образовательной и научно-исследовательской деятельности в университетах, активное вовлечение в общеевропейский интеграционный процесс. Выделены приоритетные направления развития университетского образования Нидерландов: демократизация управления, усовершенствование качества высшего образования, усиление роли общественных организаций, которые действуют с целью обеспечения эффективного сотрудничества университетов и государственных органов власти.
Обоснована возможность использования эффективного опыта реформирования университетского образования Нидерландов в процессе модернизации высшего образования Украины. Среди ключевых аспектов опыта реформирования университетского образования Нидерландов были выделены: создание системы внутреннего и внешнего контроля качества высшего образования, оптимизация сети высших учебных заведений, интеграция образовательного и научного компонентов в деятельности университетов, деление магистерских программ на академические, исследовательские и педагогические, а также эффективная система государственного финансирования на основе оценки результатов обучения.
 
Date 2015
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10401/1/L_Zaiats_avtoref_15_GI_KAM.pdf
Заяць, Людмила Іванівна (2015) Розвиток сучасної університетської освіти у Нідерландах Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.