Професійне самовизначення старшокласників у сфері психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психофізичного розвитку
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/10472/
|
|
Title |
Професійне самовизначення старшокласників у сфері психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психофізичного розвитку
Профессиональное самоопределение старшеклассников в сфере педагогической деятельности с детьми, которые имеют особенности психофизического развития Proffesional self-determination of senior in the sphere of pedagogical activity with children who have features of psychophysicsl development |
|
Creator |
Таран, Оксана Петрівна
Мішина, Юлія Сергіївна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Авторами статті представлено результати дослідження професійного самовизначення старшокласників у сфері психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психофізичного розвитку. Визначено особливості власного досвіду, емоційного ставлення та мотивації у старшокласників інклюзивної та типової шкіл, щодо професійного самовизначення відносно роботи з дітьми, які мають особливості психофізичного розвитку. Підкреслено необхідність популяризації професії логопеда, психолога, дефектолога, соціальний педагога серед старшокласників.
Авторами статьи представлены результаты исследования профессионального самоопределения старшеклассников в сфере психолого-педагогического сопровождения детей с особенностями психофизического развития. Определены особенности собственного опыта, понимания, эмоционального отношения и мотивации у старшеклассников инклюзивного и тивовой школ по профессиональному самоопределению в отношении работы с детьми, имеющими особенности психофизического развития. Подчеркнута необходимость популяризации професии логопеда, психолога, дефектолога, социального педагога среди старшеклассников. The article present the results of a study of professional self-determination of senior pupils in the field of psychopedagogycal support of children with features of psychophysical development. This study was carried out with the author`s questionnaire. The obtained results are analyzed in a comparative perspective (high shool students inclusive and of the model school), respectively, to four blocks of content: the experience of interaction with people with special needs; awareness of the proffesions that accompany the development of children with features of psychophysical development; the emotional attitude to work with children with developmental disorders; motivation to professional activity, which is associated with working with children with peculiarities of development. Revealed that the students of both types of shools notice a number of children with developmental disorders, but experience with them is dominated by students with inclusive schools. High school students found no sufficient awareness about the specific professions that accomhany children with features of psychophysical development. The pupils of the model schools was emphasized more than the modicsl aspect, and high school students inclusive school teaching. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/10472/1/O_Taran_U_Mishina_PSSDZOPR_PPTIPZNP_3_4_KSPKIO_IL.pdf
Таран, Оксана Петрівна та Мішина, Юлія Сергіївна (2015) Професійне самовизначення старшокласників у сфері психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психофізичного розвитку Педагогічний процес: теорія і практика., 3 (4). с. 16-19. ISSN 2078-1687 |
|