Запис Детальніше

Ідеї дитиноцентризму в педагогічних поглядах Тимофія Лубенця

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/9775/
 
Title Ідеї дитиноцентризму в педагогічних поглядах Тимофія Лубенця
Идеи детоцентризма в педагогических взглядах Тимофея Лубенца.
Ideas of child-oriented in pedagogical views of Tymofiy Lubenets.
 
Creator Антипін, Євген Борисович
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено результати історико-педагогічного пошуку сутності ідей дитиноцентризму в теоретико-практичній спадщині Тимофія Лубенця, що є суголосними особистісно-орієнтованій концепції освіти дітей. З’ясовано й узагальнено ключові ідеї дитиноцентризму, а саме: дитина – найвища цінність, підготовка дитини до життя, освіта людини в широкому сенсі, навчання і виховання у праці. Вивчення теоретичних праць і практики педагогічної діяльності Тимофія Лубенця уможливило зробити висновок про сучасність ідей дитиноцентризму, оскільки дошкільна і початкова освіта в Україні потребує переосмислення й розбудови навчання і виховання, зорієнтованих на дитину, її інтереси, потреби.
В статье представлены результаты историко-педагогического поиска идей детоцентризма в теоретико-практическом наследии Тимофея Лубенца, которые звучат в унисон с личностно-ориентированной концепцией образования детей. Определены и обобщены ключевые идеи детоцентризма, а именно: ребенок – наивысшая ценность, подготовка ребенка к жизни, образование человека в широком смысле, обучение и воспитание в труде. Изучение теоретических трудов и практики педагогической деятельности Тимофея Лубенца дало возможность сделать вывод о совревренности идей детоцентризма, поскольку современное дошкольное и начальное образование требует переосмысливания и развития обучения и воспитания, ориентированных на ребенка, его интересы, требования.
The article presents the results of historical and pedagogical studies of the ideas of child-oriented in Tymofiy Lubenets’s theoretical and practical heritage. These ideas are in unison to the individual-oriented concept of child education. The subject of «child-oriented» we consider as orientation in educational process to the interests and needs of every single child. However, the article does not constitute scientific research on formation and development of the concept of child-centrism. This concept is used in the article as saying generally employed, which does not require to be confirmed by the research on its formation. The aim of the article is the highlighting the results of historical and pedagogical analysis of contribution of Tymofiy Lubenets, in particular his ideas of child-oriented to the pedagogical theory and practice of child education in the end of XIX – the beginning of XX century. During the preparation of the article we studied some problems, that performed at works of contemporary Ukrainian scientists, which became the basis of the study exactly the ideas of child-oriented in pedagogical heritage of Tymofiy Grigorovich Lubenets. We study the heritage of Tymofiy Lubenets because of his huge contribution to the theory and practice of education in the end of XIX – the beginning of XX century and because of actualization of this problem in contemporary educational area that is based on individual-oriented approach. The author found and generalized the key ideas of child-oriented, namely: child is the highest value, preparing the child for life in the society, education of person in the broadest sense, training and education in labor activity. Separation of these ideas is based on the analysis and synthesis of the creative heritage of outstanding teachers, which is an inexhaustible source for modern scholars in the field of pedagogy. The study of theoretical work and everyday practice of Tymofiy Lubenets enabled to conclude the modernity of child-oriented ideas, as a modern pre-school and primary education needs rethinking and development of training and education oriented on child’s interests and needs.
The prospects for further research on the preparation of future teachers to implement the principle of child-oriented and development of content and methods of training and education of children on the basis of child-oriented are proposed.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/9775/1/Antypin_E_PNTIIT_2_2015.pdf
Антипін, Євген Борисович (2015) Ідеї дитиноцентризму в педагогічних поглядах Тимофія Лубенця Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (2). с. 79-85. ISSN 2312-5993