Запис Детальніше

Взаємозв'язок матеріального і духовного у педагогічній спадщині В. Сухомлинського

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10919/
 
Title Взаємозв'язок матеріального і духовного у педагогічній спадщині В. Сухомлинського
Взаимосвязь материального и духовного в педагогическом наследии В. Сухомлинского
The materialistic and spiritual interconection in the pedagogical heritage of Vasyl Sukhomlynskyi
 
Creator Хоружа, Людмила Леонідівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті аналізується проблема взаємозв'язку матеріального і духовного, визначається їх важливість у розвитку особистості. Зрозуміти діялектику цих видів соціальної діяльності та досягти їхнього балансу на особистісному рівні людини, правильно вибудувати педагогічний процес уможливило осмислення педагогічних ідей В. Сухомлинського в контексті сучасних проблем освіти.
Розкрито сутність позиції вченого щодо діалектики і гармонізації матеріальних та духовних потреб особистості, ставлення відповідного освітнього середовища для їхнього розвитку, національного та духовного відродження, формування естетичних смаків, культури споживання людини.
В статье анализируется проблема взаимосвязи материального и духовного, определяется их важность в развитии личности. Понять диалектика этих видов социальной деятельности и достичь их баланса на личностном уровне человека, правильно выстроить педагогический процесс сделало осмысления педагогических идей В. Сухомлинского в контексте современных проблем образования.
Раскрыта сущность позиции ученого по диалектики и гармонизации материальных и духовных потребностей личности, отношение соответствующего образовательной среды для их развития, национального и духовного возрождения, формирования эстетических вкусов, культуры потребления человека.
The article is focusing on the issue of material and intellectual values linkage and their impact on a personality development. Interpretation of pedagogical ideas by Vasyl Sukhomlynskyi in the current educational problems context will be in help with dialectics of the above mentioned two social activity types’ comprehension, ensure their balance for an individual and set up the pedagogical process appropriately.
The core scientist’s position concerning materialistic and spiritual needs for the personality’s dialectics and harmonization has been revealed, regarding them as social activity components and due to their corresponding education environment creation peculiarities.
The educator humanist’s experience in providing the continuous interconnection of the nation and spiritual renaissance processes; their complementarily and mutual enrichment through the four educational cults like that of the Motherland; the man’s, the books and the native word cults has been presented in practice.
The person’s consuming culture backbone is based on its humanistic nature affecting the personality’s social and individual formation , skill to consciously influence own needs satisfaction.
According to the scientist’s views humanization makes a connect nucleus of the process, realized in the human relationship.
 
Publisher КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10919/1/L_Khoruzha_PA_26_GI.pdf
Хоружа, Людмила Леонідівна (2015) Взаємозв'язок матеріального і духовного у педагогічній спадщині В. Сухомлинського Педагогічний альманах (26). с. 57-62.