Запис Детальніше

ЭКСПЕРТНОЕ ОЦЕНИВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ: ЧИСЛОВЫЕ ЗНАЧЕНИЯ ВЕРБАЛЬНЫХ ОЦЕНОК

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/9985/
https://www.vsu.by/index.php/vestnik-vgu
 
Title ЭКСПЕРТНОЕ ОЦЕНИВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ: ЧИСЛОВЫЕ ЗНАЧЕНИЯ ВЕРБАЛЬНЫХ ОЦЕНОК
 
Creator Івашньова, Світлана Володимирівна
 
Subject РИНЦ
Збірники наукових праць
 
Description В статье представлена методика проведения эксперимента по созданию шкалы соответствия экспертных оценок уровня профессиональной компетентности, выраженных лингвистическими переменными, числовым интервалам; полученные результаты, их анализ и перспективы дальнейшего применения.
Спроектированная модель оценивания предусматривала наличие трёх уровней, описываемых лингвистическими переменными «низкий», «средний», «высокий». При этом каждой лингвистической переменной соответствует определенный числовой интервал, значение которого требует уточнения, что и стало основанием для проведения эксперимента по определению числовых значений вербальных оценок. Установленный разброс оценок незначителен, что позволяет в дальнейшем использовать полученную шкалу в разрабатываемой компьютерной программе автоматического экспертного оценивания.
The article presents a methodical approach to the execution of an experiment regarding the creation of a scale of the compliance of the expert evaluations of a professional competence level represented by linguistic variables with a numerical interval; it presents obtained results, their analysis, and prospects of the further application.
The development of a system of the expert evaluation of the level is associated with the solution of a considerable set of problems related to peculiarities of functioning blocks of the verbal evaluation and the transformation of data represented by linguistic variables into a numerical form. The projected model contemplated the existence of three levels described by linguistic variables, i.e. “low”, “medium”, and “high” levels. Simultaneously, the certain numerical interval, the value of which requires specification, is compliant with each linguistic variable. This became a basis for the execution of the experiment on the determination of numeral values of verbal evaluations.
The experiment was conducted in two stages – preliminary (preparatory) one and practical one. At the first stage participators of the experiment were studied in the form of a specially organized lesson on the formation of a skill of the gradual evaluation of non-numerical objects. At the second stage the respondents have been determining the numerical intervals on the 100-point scale of the levels of the manifestation of certain components of the professional competence (cognitive, technological, and personal and motivational competences) represented by the verbal description of their personal competences.
The experiment showed that in the process of estimation of the level of certain figures of personal competences the variation of points is insignificant. This enables to subsequently use the obtained scale within the developed model.
 
Publisher Витебский государственный университет имени П.М. Машерова
 
Date 2015-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/9985/1/S_Ivashnova_VVDU_2_3_IPPO.pdf
Івашньова, Світлана Володимирівна (2015) ЭКСПЕРТНОЕ ОЦЕНИВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ: ЧИСЛОВЫЕ ЗНАЧЕНИЯ ВЕРБАЛЬНЫХ ОЦЕНОК Веснік Вiцебскага дзяржаўнага ўнiверсiтэта (2-3).