Запис Детальніше

Рольова гра «Replacement performance» як засіб розвитку комунікативної компетенції

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10976/
 
Title Рольова гра «Replacement performance» як засіб розвитку комунікативної компетенції
ROLE-PLAY «REPLACEMENT PERFORMANCE» AS A WAY OF COMMUNICATIVE COMPETENCE DEVELOPMENT
РОЛЕВАЯ ИГРА «REPLACEMENT PERFORMANCE» КАК СПОСОБ РАЗВИТИЯ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ
 
Creator Соловей, Людмила Сергіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто переваги інтерактивного навчання. На прикладі рольової гри «Replacement Performance» проаналізовано значення застосування методів інтерактивного навчання для розвитку іншомовної комунікативної компетенції на заняттях зі студентами ВНЗ. Виконання індивідом комунікативного завдання по типу «реального життя» базується на повсякденній діяльності і передбачає застосування знань про світ, наявність життєвого досвіду, соціокультурних і міжкультурних знань, тобто загальних компетенцій. Досліджено, що під час проведення рольової гри відбувається активізація лексичного і граматичного матеріалу, використовуються такі види комунікативної діяльності, як аудіювання і діалогічне мовлення. Створення творчої комфортної атмосфери на занятті з використанням рольової гри стимулює навчальний процес, позитивно впливає на активність студентів, сприяє успішному формуванню комунікативної компетенції. Автором описано етапи рольової гри; висвітлено низку методичних рекомендацій щодо її підготовки і проведення.
This article is aimed at describing interactive teaching advantages. In order to encourage their students to speak, foreign language teachers create role-plays, which are more enjoyable activity in promoting students’ speaking skills. Role-plays in the language learning classroom have been around for many years in many formats. Role-plays have been a motivational tool for students because they allow them to be creative and express themselves. The arrangement of the «Replacement Performance» role-play is analised. The author defines the set of its rules and basic stages. Firstly, the real-life situation chosen for the role-play should require a decision to be made or an opinion to be expressed. In the «Replacement Performance» role-play students are naturally engaged in the process. Secondly, the scene needs to be simple and should not last more than ten minutes. The students view a scene which initiates discussion among them. Thirdly, they are encouraged to change the outcome of the scene acted out by the other students or presented on a videotape. Depending on how the replacement character role is performed and what the character says, the scene can advance in different directions. It becomes a type of improvisation for the foreign language learners. Students have to respond to on-the-spot changes in the dialogue. Such interactive activity becomes a great practice both in problem solving skills in general and in choosing appropriate, specific language that can be applied in real-life situations. It is important for the teacher to predict students’ grammar and lexical mistakes and to train some grammar structures especially interrogative sentences beforehand. The benefits of using role-plays are mentioned: getting less talkative students to speak in class, improving communicative competence and fluency, promoting interactive cooperative learning and team work. The article focuses on the importance of this activity in the development of students’ foreign language communicative competence. Several examples of real life situations for the «Replacement Performance» role-play are provided. Educational, upbringing and methodical significance of this role-play are emphasized. The further research perspectives are outlined.
В статье рассмотрено преимущества интерактивного обучения. На примере ролевой игры «Replacement Performance» проанализировано значение применения методов интерактивного обучения для развития иноязычной коммуникативной компетенции на занятиях со студентами вузов. Выполнение индивидом коммуникативного задания по типу «реальной жизни» базируется на повседневной деятельности и предусматривает применение знаний о мире, наличие жизненного опыта, социокультурных и межкультурных знаний, то есть общих компетенций. Доказано, что во время проведения ролевой игры происходит активизация лексического и грамматического материала, используются такие виды коммуникативной деятельности, как аудирование и диалогическое говорение. Создание творческой комфортной атмосферы на занятиях с использованием ролевой игры стимулирует учебный процесс, положительно влияет на активность студентов, способствует успешному формированию коммуникативной компетентности. Автором описаны этапы ролевой игры, даны методические рекоммендации по ее подготовке и проведению.
 
Publisher Гнозис
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10976/1/L_Solovei_GV_36_GI.pdf
Соловей, Людмила Сергіївна (2015) Рольова гра «Replacement performance» як засіб розвитку комунікативної компетенції Гуманітарний вісник ДВНЗ "Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди" (36). с. 145-151. ISSN 978-966-8840-95-1