Конструктивно-технологічні рішення з підвищення терміну служби втулок циліндрів суднових двигунів
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Конструктивно-технологічні рішення з підвищення терміну служби втулок циліндрів суднових двигунів
Конструктивно-технологические решения по повышению срока службы втулок цилиндров судовых двигателей Constructive-technological solutions to improve lifetime marine engine cylinder sleeve |
|
Creator |
БАШИРОВ, Р. Д.; Азербайджанская государственная морская академия
ИСМАИЛОВ, Н. Ш.; Азербайджанская государственная морская академия МАМЕДОВ, Э. Д.; Азербайджанская государственная морская академия |
|
Subject |
конструкція; технологія виготовлення; кавітаційне зношення; термін служби; втулки циліндрові; суднові двигуни
УДК 621.436 конструкция; технология изготовления; кавитационный износ; срок службы; втулки цилиндровые; судовые двигатели УДК 621.436 design; manufacturing technology; cavitations wear; service life; cylinder sleeve; marine engines. УДК 621.436 |
|
Description |
Розглянуто конструктивно-технологічні рішення щодо збільшення терміну служби вту-лок циліндрів суднових дизелів. Крім того встановлено, що напрацювання модернізова-них втулок до граничного зношення (1,6 мм) і граничної овальності (0,8 мм) внутрішніхповерхонь становила 35 тис. год., у серійних втулок – 30 тис. год. Запропоновані заходидозволили знизити кавітаційне зношення й збільшити термін служби модернізованихвтулок удвічі порівняно із серійними
Рассмотрены некоторые конструктивно-технологические решения по повышению срока службы втулок цилиндров судовых дизелей. Установлено, что наработка модернизированных втулок до предельного износа (1,6 мм) и предельной овальности (0,8 мм) внутренних поверхностей составила 35 тыс. ч, у серийных же втулок – 30 тыс. ч. Разработанные мероприятия позволили снизить кавитационный износ и увеличить срок службы модернизированных втулок в два раза по сравнению с серийными The article deals with consideration of the constructive-technological solutions on the increaseof service life of cylinder bushing of marine diesels. Taking into account mentioned constructive-technological measures the working draft was developed for manufacturing of the testingcylinder bushings for diesels NFD48A-U with wall thickness 30 mm in the upper part withsmooth decrease of the thickness to the lower support belt, with fillet radius 3 mm under supportupper collar. Also the groove for rubber ring under the upper bushing collar was removed,as at the work in this region the high parameters act, the ring quickly comes out of action andstops performing its functions. Moreover, it was established that the development of modernizedbushings to the limiting amortization (1.6 mm) ad limiting ovality (0.8 mm) of inner surfacesmade 35 ths. p., 30 ths. p. in the serial bushings. Proposed actions helped to reduce cavitationswear and extend the life of the upgraded bushings 2.0 times in comparison with serial |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-11-26
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9362
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(66) (2015); 117-130
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 1(66) (2015); 117-130 Проблемы трения и изнашивания; № 1(66) (2015); 117-130 |
|
Language |
ru
|
|