Запис Детальніше

Динаміка середовищеутворення в технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10683/
 
Title Динаміка середовищеутворення в технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів
динамика средообразования в технологии контекстного обучения будущего учителя начальных классов
Dynamics of environment formation in technology context of training for primary school teachers
 
Creator Желанова, Вікторія В'ячеславівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description У представленій статті розглянуто приклад реалізації середовищного підходу у контекстному навчанні майбутнього вчителя початкових класів. Подано дефініційний аналіз понять «середовище», «рефлексивно-контекстне середовище», «середовище утворення». З’ясовано особливості та динаміку процесу формування рефлексивно-контекстного освітнього середовища відповідно етапам технології контекстного навчання, що збігаються з навчальною діяльністю академічного типу, квазіпрофесійною, навчально-професійною діяльністю. Виокремлено фази середовищеутворення (адаптація до умов середовища, його активне відтворення, активний вплив на середовище та самостійне його створення).
В представленной статье рассмотрен пример реализации средового подхода в контекстном обучении будущего учителя начальных классов. Подано дефиницийний анализ понятий «середа», «рефлексивно-контекстная середа», «средообразование». Определены особенности и динамика процесса формирования рефлексивно-контекстной образовательной среды в соответствии с этапами технологии контекстного обучения, совпадающие с учебной деятельностью академического типа, квазипрофессиональной, учебно-профессиональной деятельностью. Выделены фазы средообразования (адаптация к условиям среды, ее активное воспроизведение, активное воздействие на среду и самостоятельное ее создание).
Represented article describes the necessity and feasibility of implementing environmental approach in modern higher education. It was presented implementation in the contextual training for future primary school teacher. Definitional concepts analysis of «environment», «professionally oriented educational environment», «reflexive context-environment», «environment formation» was posted. It is proved that formation of reflexive context educational environment is a dynamic process that coincides with the adaptive-technology, simulation-technological, professional and technological stages of contextual technology training that are related to the studying activities of the academic type, quasi-professional activities, educational and professional activities. This phase of adaptation to a certain environment consistent with the academic type training activities; the phase of environment reproductive by students - with quasi-professional activities; the phase of active influence of students on environment and its independent creation - with educational and professional activities. It was found that environment formation at all stages is associated with the implementation of objective and specially designed, external and internal environmental conditions aimed at modeling of motivationally stimulated, reflexively-formed, sense-creative, subject-forming, social contexts to form reflective competention and reflexive-deterministic constructs of future professional, mainly, motivation, meanings, professional subjectivity. Determined that the quality criteria of environment formation is impressiveness, presence, interactivity as a key characteristics reflexive-contextual environment.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10683/1/V_Zhelanova_PPTIP_4_GI.pdf
Желанова, Вікторія В'ячеславівна (2014) Динаміка середовищеутворення в технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів Педагогічний процес: теорія та практика (4). с. 27-32. ISSN 2078-1687 INDEX COPERNICUS