Запис Детальніше

Значення історико-лінгвістичних дисциплін у системі підготовки вчителя-філолога

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/11278/
http://pptp.kubg.edu.ua
2078-1687
 
Title Значення історико-лінгвістичних дисциплін у системі підготовки вчителя-філолога
The Significance of Historico-Linguistic Disciplines
Значение историко-лингвистических дисциплин в системе подготовки учителя-филолога
 
Creator Видайчук, Тетяна Леонідівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Розкривається роль історико-лінгвістичних дисциплін у професійній підготовці вчителя-україніста; аналізується значення кожного модуля-складника у системі традиційної підготовки філологів; обґрунтовується необхідність навчальних курсів і спецкурсів історичного циклу у фаховій підготовці вчителя-словесника; окреслюються можливості дисциплін у розширенні лінгвістичної ерудиції студентів, у формуванні нового типу науковця, здатного наскрізно і об’єктивно бачити мовні процеси.
In the article, the role of historico-linguistic discipline in the process of Ukrainian language and literature teachers professional development is discussed; the meaning of each educational or special course in the traditional philologists training is analysed; the necessity of studying certain disciplines by future teacher is justified; the disciplines opportunities in expanding students linguistic erudition, a new type of scientist, capable of seeing language processes objectively and through, formation are revealed.
The necessity of "Introduction to Slavic Philology", "Old Church Slavonic", "The historical grammar of Ukrainian language", "The History of Ukrainian literary language" and special courses ("The etymology of the Ukrainian language", "Ethnolinguistics", "The History of Ukrainian linguistics") studying is justified, the object of these disciplines studying, the main objective, tasks are highlighted; the principle of acquired professional competences succession in the process of each course module studying is explained, the necessity of their systematic and consistent acquirement is emphasized.
Nowadays when one of the main higher education tasks is the formation and development of national and civic identity, the origin of language, historical memory, the historical path of people and nation, relations with neighbouring countries have become an especially critical issue.
The deep professional knowledge, research experience, the ability to use and operate with historical facts and sources, brought to the audience by teacher, will be protection against junk informational, scientific argument against speculation and pseudo-theories.
Раскрывается роль историко-лингвистических дисциплин в процессе профессионального становления учителя украинского языка и литературы; анализируется значение каждого учебного курса или спецкурса в системе традиционной подготовки филологов; обосновывается необходимость изучения будущим учителем-словесником определенных дисциплин; акцентируется на возможности дисциплин в расширении лингвистической эрудиции студентов, в формировании ученого нового типа, способного объективно и насквозь видеть языковые процессы.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка, Благодійний фонд імені Антона Макаренка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/11278/6/T_Vydajchuk_GI_PP%20%281-2_2015%29.PDF
Видайчук, Тетяна Леонідівна (2015) Значення історико-лінгвістичних дисциплін у системі підготовки вчителя-філолога Педагогічний процес: теорія та практика (1-2). с. 67-72. ISSN 2078-1687