Триботехнічні дослідження полімерних композитів, які використовують під час відновлення направляючих верстатів
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Триботехнічні дослідження полімерних композитів, які використовують під час відновлення направляючих верстатів
Триботехнические исследования полимерных композитов, применяемых при восстановлении направляющих станков Tribological study of polymer composites which are applied at the restoration of guides of machine tools |
|
Creator |
СТРУТИНСКИЙ, В. Б.; Национальный технический университет Украины «Киевский политехнический институт» РАДИОНЕНКО, А. В.; ГВУЗ «Приазовский государственный технический университет» ИЩЕНКО, Е. А.; Национальный технический университет Украины «Киевский политехнический институт» |
|
Subject |
коефіцієнт тертя; полімерний матеріал; геомодифікатори; плавність ходу
УДК 621.891 коэффициент трения; полимерный материал; геомодификаторы; плавность хода УДК 621.891 the coefficient of friction; polymeric material; geomodifiers; smooth ride UDC 621.891 |
|
Description |
Розроблена методика, оснащення та проведені дослідження пари тертя полімер-чавун впорівнянні з парою тертя чавун-чавун. Виконано експериментальне порівняння застосу-вання формул Ейлера і Амонтона-Кулона для розрахунку коефіцієнта тертя для паритертя «вал-втулка» і «вал-стрічка». Виявлено вплив геомодифікаторів на коефіцієнт тертя ковзання та інтенсивність приробітку. Спроектовано лабораторну установку і прове-дено оцінка плавності ходу за коефіцієнтом тертя спокою
Разработана методика и проведены исследования пары трения полимер – чугун в сравнении с парой трения чугун – чугун. Выявлено влияние геомодификаторов на коэффициент трения скольжения и интенсивность приработки. Проведена оценка плавности хода по коэффициенту трения покоя It was developed a method, equipment and conducted research of a pair of friction polymercastiron comparing with a pair of cast-iron – cast-iron friction. It was achieved an experimentalcomparison of the applicability of the Euler formulas and Amonton-Coulomb to calculatethe coefficient of friction of friction pair "shaft-hub" and "shaft-belt." It was designed laboratoryfacility revealed the effect of geomodifiers sliding friction coefficient and intensity of therunning. It was estimated the smooth ride of the machine carriage by the coefficient of staticfriction |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-11-28
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9448
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(67) (2015); 4-11
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 2(67) (2015); 4-11 Проблемы трения и изнашивания; № 2(67) (2015); 4-11 |
|
Language |
ru
|
|