Запис Детальніше

Study of antiwear properties of plant-mineral based fuels for jet engines

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Study of antiwear properties of plant-mineral based fuels for jet engines
Исследование протизносних свойств топлив для воздушно-реактивных двигателей на растительно-минеральной основе
Дослідження протизносних властивостей палив для повітряно-реактивних двигунів на рослинно-мінеральній основі
 
Creator ЯКОВЛЄВА, А. В.; Національний авіаційний університет
ВОВК, О. О.; Національний авіаційний університет
БОЙЧЕНКО, С. В.; Національний авіаційний університет
ЛЕЙДА, К.; Жешувська політехніка
КУЖЕВСЬКИЙ, Х.; Жешувська політехніка
ЯКУБОВСЬКИЙ, М.; Жешувська політехніка
 
Subject jet fuel; alternative fuels; antiwear properties; biocomponents; lubricating ability; scuffing load; friction
UDC 621.891
топливо для ВРД; альтернативные топлива; противоизносные свойства; биокомпоненты; смазочная способность; нагрузка задирания
УДК 621.891
паливо для ПРД; альтернативні палива; протизносні властивості; біокомпоненти; змащувальна здатність; навантаження задирання; тертя
УДК 621.891
 
Description Antiwear properties of jet fuel, three kinds of biocomponents derived from rapeseed oil andtheir mixtures were investigated experimentally. Antiwear properties were estimated by thevalue of the scuffing load and the limiting load of scuffing applied to the friction pair workingin a fuel medium. Biocomponents, mainly rapeseed oil FAME, rapeseed oil FAME modifiedand rapeseed oil FAEE modified via vacuum distillation were used during the study. It is foundthat lubricity of biocomponents is significantly higher comparing to conventional jet fuel. It isexplained by the chemical composition of FAME and FAEE: highly polarity of molecules stipulatetheir good adsorption at the surface of friction pair. High viscosity of biocomponentsdue to chemical structure positively influence on their lubricity. Adding biocomponents into jetfuel results in strengthening of boundary film and thus improves antiwear properties of fuelblends. It is determined that biocomponents modified via vacuum distillation possess betterlubricating ability comparing to standard biocomponent derived from rapeseed oil. Correlationbetween viscosity and lubricity of fuel is shown
Экспериментально исследованы противоизносные свойства топлива для воздушно-реактивных двигателей (ВРД), трех видов биокомпонентов, полученных из рапсового масла и их смесей. Установлено, что смазочная способность биокомпонентов является значительно выше в сравнении с традиционным нефтяным топливом для ВРД. Проведенные исследования показали, что добавление биокомпонентов в состав авиационного топлива приводит к укреплению предельной пленки и таким образом улучшает противоизносные свойства топливных смесей. Установлено, что дополнительное модифицирование биокомпонентов позволяет повысить их смазочную способность в сравнении со стандартными биокомпонентами, полученными из рапсового масла нтов позволяет повысить их смазочную способность в сравнении со стандартными биокомпонентами, полученными из рапсового масла
Експериментально досліджено протизносні властивості палива для повітряно-реактивних двигунів (ПРД), трьох видів біокомпонентів, отриманих з ріпакової олії та їх сумішей. Встановлено, що змащувальна здатність біокомпонентів є значно вищою у порівнянні з традиційним нафтовим паливом для ПРД.Проведені дослідження показали, що додавання біокомпонентів до складу авіаційного палива призводить до зміцнення граничної плівки і таким чином поліпшує протизносні властивості паливних сумішей. Встановлено, що додатковемодифікування біокомпонентів дозволяє підвищити їх змащувальну здатністьу порівнянні зі стандартними біокомпонентами, отриманими з ріпакової олії
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2015-11-28
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9454
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 2(67) (2015); 53-60
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 2(67) (2015); 53-60
Проблемы трения и изнашивания; № 2(67) (2015); 53-60
 
Language uk