Запис Детальніше

Музично-педагогічне дослідження в контексті нових суспільно-історичних реалій

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/7603/
 
Title Музично-педагогічне дослідження в контексті нових суспільно-історичних реалій
Музыкально-педагогическое исследование в контексте новых общественно-исторических реалий
Music and pedagogical research in the context of new social and historical realities
 
Creator Олексюк, Ольга Миколаївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті аналізуються стратегії і основні напрями музично-педагогічного дослідження з урахуванням кардинальних змін у соціальній, економічній, культурній сферах суспільства. Особливу увагу звернено на парадигмальні зрушення в бік постнекласичної науки. Обґрунтовано дослідницьку тематику музично-педагогічного дослідження у прогностичному плані.
В статье анализируются стратегии и основные направления музыкально-педагогического исследования с учетом кардинальных изменений в социальной, экономической, культурной сферах общества. Особое внимание обращено на парадигмальные сдвиги в сторону постнеклассической науки. Обоснованно исследовательскую тематику музыкально-педагогического исследования в прогностическом плане.
Globalization processes that determine the life of modern civilization, require identification of the main priorities not only in the nature and content of education, but also in the development of pedagogical research focused on certain historical changes. There is an urgent need to identify a new strategies and identifying the main directions of scientific and pedagogical activity based on the depth of fundamental changes that have fundamentally changed the human community. In modern world formed a specific situation caused by changes in the social, economic and cultural spheres of society and the changes of the modernperson. It is no coincidence modern philosophers and historians, sociologists and cultural experts so hotly debate about the exhaustion of the capacity of post-industrial civilization and the formation of noosphere society.
Replacing the classical global concepts come the so-called "soft" methods of knowledge, aimed to subjectivity, personal- individual phenomena. A paradigm shift towards a postnonclassical science predertermine the design stage of the postnonclassical understanding changes in culture, art and education. Truth is not unique, it depends on the aspect of interpretation – that is the main idea of this phase. To didactic features of postnonclassical type of scientific rationality in their knowledge, according to scientists, are: dominant humanistic values; spiritual and moral values; quality of education, based on the core competencies of thepupil.
 
Publisher РВВ КДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2014
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/7603/1/O_Oleksiuk_NZKDPUIVV_IM_KTMMM.pdf
Олексюк, Ольга Миколаївна (2014) Музично-педагогічне дослідження в контексті нових суспільно-історичних реалій Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. – Серія: Педагогічні науки.. с. 33-42. ISSN 978-966-7406-57-8