Запис Детальніше

Реалізація поліпарадегмальної методології у сучасній вищій школі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10682/
 
Title Реалізація поліпарадегмальної методології у сучасній вищій школі
Реализация полипарадегмальной методологии в современном высшем образовании
Implementation methodology multiparaigmatic in modern higher education
 
Creator Чернуха, Надія Миколаївна
Желанова, Вікторія В'ячеславівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description У представленій статті обґрунтовано доцільність та необхідність реалізації поліпарадигмальної методології в сучасній вищій освіті. Подано дифініційний аналіз провідних понять. Проаналізовано сутність феномену поліпарадигмальності. З’ясовано позитивні концепти когнітивної, особистісної, смислової парадигм освіти. Наведено приклади їх співіснування у форматі практико зорієнтованої системи контекстного навчання. Розглянуто рефлексивну парадигму освіти (місію, зміст, провідні методи та форми навчання, взаємини викладача й студента, критерії, функції) як поліпарадигмальний синтез зазначених парадигм.
В представленной статье обоснована целесообразность и необходимость реализации полипарадигмальной методологии в современном высшем образовании. Представлено дифиниционный анализ ведущих понятий. Проанализирована сущность феномена полипарадигмальности. Обоснованы позитивные концепты когнитивной, личностной, смысловой парадигм образования. Показаны примеры их сосуществования в формате практико-ориентированной системы контекстного обучения. Рассмотрена рефлексивная парадигма образования (миссия, содержание, ведущие методы и формы обучения, взаимоотношения преподавателя и студента, критерии, функции) как полипарадигмальный синтез данных парадигм.
Represented article justifies the necessity and expediency of implementing poli-paradigm methodology in modern higher education. Definition analysis of major concepts was researched and explained, mainly "paradigm", "educational paradigm." Basing on comparative analysis essence of the phenomenon poli-paradigm as research methodology is a conceptual synthesis of several existing educational paradigms. As a result of comparative analysis of cognitive, personal, semantic paradigms in education (in other words their comparison and explanation of similarities, differences, advantages and disadvantages), it was proved that each characterized paradigm has its positives and limitations. It was found positive concepts of cognitive, personal, semantic paradigms of education. The examples of co-existence in the form of practically-oriented system of contextual studying were overviewed. Considering reflective education paradigm (mission, content, best practice and studying forms, the relationship between teacher and student, criteria, function). It is proved that reflexively oriented education paradigm has a number of obvious advantages: it is based on the realization of subjects of education of profession activity semantic features; aimed on creating of individual self- actualization (the individual as a "subject" of his life) allows you to develop such skills as grounded, reasoned, logically correct thinking; forms the ability to think independently and critically. The article confirms that the reflexive paradigm is a poli-paradigm synthesis of cognitive, personal, semantic paradigms, which are the basis of modern higher education.
 
Publisher Київський уніврситет імені Бориса Грінченка
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10682/1/N_Chernukha_V_Zhelanova_NPOTIP_3-4_GI.pdf
Чернуха, Надія Миколаївна та Желанова, Вікторія В'ячеславівна (2014) Реалізація поліпарадегмальної методології у сучасній вищій школі Неперервна професійна освіта: теорія і практика (3-4). с. 17-22. ISSN ISSN 1609-8595 INDEX COPERNICUS