Запис Детальніше

Структурно-логічна модель технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/11233/
 
Title Структурно-логічна модель технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів
Структурно-логическая модель технологии контекстного обучения будущего учителя начальных классов
Structural and logic model technology contextual learning future elementary school teacher
 
Creator Желанова, Вікторія В'ячеславівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
Наукові (входять до науковометричних баз і мають ISSN, DOI та індекс цитування журналу)
 
Description У представленій статті розглянуто етимологію поняття „модель”, зафіксовано певні характеристики зазначеного феномену. Репрезентовано модель технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів. В узагальненому схематичному вигляді показано її структуру й логіку. Схарактеризовано мету технології, її концептуальну, змістовну й процесуальну частини, а також результат. Відбито процес практичного впровадження технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класіву рефлексивно-контекстному освітньому середовищі ВНЗ.
В представленной статье рассмотрена этимология понятия „модель”, зафиксировані определенные характеристики данного феномена. Презентовано модель технологии контекстного обучения будущего учителя начальных классов. В обобщенном схематическом виде показано ее структуру и логику. Охарактеризована цель технологии, ее концептуальная, содержательная и процессуальную части, а также результат. Отражен процесс практического внедрения технологии контекстного обучения будущего учителя начальных классов в рефлексивно-контекстной образовательной среде ВУЗа.
In the present article the etymology of the term "model", stated the qualities of models: relevance, the similarity of the original system, commitment, distraction, abstraction of some parts and the system parameters of the original, representation, extrapolation. There are certain characteristics of the phenomenon, ie its correlation with a particular object or process reality; schematic; convenience for review or manipulation; always create man; opportunity not referring directly to the original, to make him this or that ideal action to investigate its properties and present them in a visual way. Represented a model of contextual education technology future primary school teacher. In summary, as shown in the schematic of the structure and logic. Author determined purpose technologies associated with the formation of the aggregate reflective constructs of primary school teachers (productive purpose), with a professional context modeling within-reflexive contextual environment (procedural purpose). The analysis of the conceptual part, based on the reflective paradigm of education as poliparadyhmalnomu and polipidhidnomu synthesis of cognitive, personal, semantic paradigms of education as well as systematic, axiological, acmeological, active, subjective, contextual, reflexive, technological, and environmental approaches of task. We consider the content of the proposed technology, containing a structural component (holistic professional experience primary school teacher) and a dynamic component (the transformation of motives refleksiohenez, smyslohenez, sub'yektohenez). Deals with the procedural part of the technology under adaptive-technology, simulation and technological and vocational stages of the process and its pedagogical tool and as a combination iyitatsiynyh neimitatsiynyh (gaming and non-gaming) organizational learning context type and techniques of bilateral presentation of the material, which is discussion, dialogue, polylogue. Reflected the practical implementation of learning technology context of Primary School Teacher in a reflexive context-university educational environment as a multi-system conditions, namely, external and internal, objective and custom designed. Proved that the qualitative characteristics of reflexive-context environment is imersyvnist presence, interactivity. It is shown that the implementation of technology learning is contextual formation of reflective competence and reflexive deterministic constructs, which are the motivational sphere, meanings, professional subjectivity of Primary School Teacher.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2014
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/11233/1/V_Zhelanova_PNTIIT_8_42_GI.pdf
Желанова, Вікторія В'ячеславівна (2014) Структурно-логічна модель технології контекстного навчання майбутнього вчителя початкових класів Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології (8(42)). с. 184-193. ISSN 2312-5993 INDEX COPERNICUS