Запис Детальніше

Psychological and Linguistic Aspects of a Literary Text as a Prerequisite for Teaching Writing (Philological Department, Primary Stage)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/11412/
 
Title Psychological and Linguistic Aspects of a Literary Text as a Prerequisite for Teaching Writing (Philological Department, Primary Stage)
Психологічні та лінгвістичні аспекти художнього тексту як передумова навчання писемного мовлення (мовний вуз, початковий етап)
Психологические и лингвистические аспекты художественного текста как предпосылка обучения письменной речи (языковой вуз, начальный этап)
 
Creator Матвейченко, Вікторія Вікторівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The aim of the article is to ground theoretically the possibility of using a literary text for teaching writing. In the article the definition of writing is given and the peculiarities of its functioning in writing speech activity are distinguished; psychological and linguistic levels of writing are specified; psychological and linguistic prerequisites for the possibility of using works of fiction to teach students writing are investigated. The process of formation of writing speech activity should be realized with due regard for the content and peculiarities of the functioning of writing; consistently, step by step and only in the course of regular, conscious teaching taking into account both psychological and linguistic levels of writing process organization. Under the conditions of the absence of natural linguistic environment it is possible to create fragments of true communication, to ensure the mastery of lexical and grammatical constructions of natural situations of communication through the use of literary texts in the academic process. A literary text is considered to be the communicative, motive and rich in content basis for the formation and development of writing habits and skills. Such characteristics of a literary text as logicality, consistency and structural clearness favor the formation of coherent and standard writing in which expressed thoughts have systemic and completed character. Sense perception of a foreign literary text is considered to be a stimulus for students’ writing statements.
У статті визначається поняття «писемне мовлення» та особливості його функціонування у письмово-мовленнєвій діяльності; визначаються психологічний та лінгвістичний рівні писемного мовлення; розглядаються психологічні та лінгвістичні передумови можливості використання художніх текстів для навчання писемного мовлення. Художній текст виступає змістовною, комунікативною та мотиваційною базою для формування і розвитку у студентів навичок та вмінь писемного мовлення. Такі характеристики художнього тексту як логічність, послідовність, структурна чіткість сприяють формуванню зв’язного, нормативного писемного мовлення, яке характеризується системністю та завершеністю висловлених думок.
В статье дается определение понятию «письменная речь» и определяются особенности ее функционирования в письменно-речевой деятельности; уточняются психологический и лингвистический уровни письменной речи; рассматриваются психологические и лингвистические предпосылки возможности использования художественных текстов для обучения письменной речи. Художественный текст выступает содержательной, коммуникативной и мотивационной базой для формирования и развития у студентов навыков и умений письменной речи. Такие характеристики художественного текста как логичность, последовательность, структурная четкость способствуют формированию связной, нормативной письменной речи, которая характеризуется системностью и завершенностью высказаных мыслей
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємсво "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/11412/1/V_Mativeichenko_NPOTP_1-2_HI.pdf
Матвейченко, Вікторія Вікторівна (2015) Психологічні та лінгвістичні аспекти художнього тексту як передумова навчання писемного мовлення (мовний вуз, початковий етап) Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 42-43 (1-2). с. 101-105. ISSN 1609-8595