Запис Детальніше

Організаційно педагогічне забезпечення професійної підготовки фахівців дошкільної освіти в країнах західної Європи

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10123/
 
Title Організаційно педагогічне забезпечення професійної підготовки фахівців дошкільної освіти в країнах західної Європи
Organizational and pedagogical providing of preschool teacher professional training in Western Europe
Организационно-педагогическое обеспечение профессиональной подготовки специалистов дошкольного образования в странах Западной Европы
 
Creator Мельник, Наталія Іванівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті охарактеризовано організаційно-педагогічне забезпечення у процесі навчання майбутніх фахівців дошкільної освіти у країнах Західної Європи. Автором проаналізовано особливості понятійного словосполучення «організаційно-педагогічного забезпечення», встановлено сутнісні відмінності з поняттям «організаційно-педагогічні умови». Шляхом системного аналізу визначено, що до організаційно-педагогічного забезпечення професійної підготовки дошкільних педагогів у країнах Західної Європи належать такі компоненти як: концептуальні, структурно-змістові, науково-методичні, матеріально-технічні, інформаційні. Автором підсумовано, що основними засадами організаційно-педагогічного забезпечення професійної підготовки дошкільних педагогів в університетах країн Західної Європи є інтеграція компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходів
The paper describes the organizational and pedagogical providing in the process of preschool teachers training in Western Europe. The author analyzes the conceptual features the notion "organizational and pedagogical providing", the author of the issue also distinguishes essential differences between "organizational and pedagogical providing" and the concept of "organizational and pedagogical conditions".
The systematic analysis determined, that the organizational and pedagogical providing of preschool teachers training in Western Europe includes such components as: conceptual, structural and content, methodological, logistical, information. The basic conceptual framework for preschool teachers training in Western Europe is the introduction and implementation of competency, active and student-centered approaches that provide quality training future professionals. Structural and semantic provide of preschool teachers professional training in Western Europe provides specifics of training future teachers for preschool particular model. The content of preschool teachers’ professional university’s education in Western Europe is determined tendency to reorganize education and the development of new curricula. Scientific and methodological providing of preschool teachers professional training in Western Europe universities due primarily to their research activities logistical support for training preschool teachers in most Western European countries carried out by revenues from different sources, depending on ownership. Information providing universities in most Western European countries involves computerization of the educational process.
The author summarizes that the basic principles of organizational and pedagogical providing of preschool teachers training in the universities of Western Europe is the integration of competence, activity and person-centered approaches
В статье представлено характеристику организационно-педагогического обеспечения в процессе обучения будущих специалистов дошкольного образования в странах Западной Европы. Автором проанализированы особенности понятийного словосочетания «организационно-педагогическое обеспечение», установлено сущностные различия с понятием «организационно-педагогические условия». Путем системного анализа определено, что к организационно-педагогического обеспечения профессиональной подготовки дошкольных педагогов в странах Западной Европы принадлежат такие компоненты как: концептуальные, структурно-содержательные, научно-методические, материально-технические, информационные. Автором доказано, что основными принципами организационно-педагогического обеспечения профессиональной подготовки дошкольных педагогов в университетах стран Западной Европы является интеграция компетентностного, деятельного и личностно-ориентированного подходов
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10123/1/Melnyk%2520NI_PI_Organizationrg1.pdf
Мельник, Наталія Іванівна (2015) Організаційно педагогічне забезпечення професійної підготовки фахівців дошкільної освіти в країнах західної Європи Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології., 48 (4). с. 87-97. ISSN 2312-5993