Запис Детальніше

Пустощі дітей з ознаками обдарованості як прояви суб’єктної активності

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/11647/
 
Title Пустощі дітей з ознаками обдарованості як прояви суб’єктної активності
Pranks of children with signs of talent as manifestation of subjective activity
Шалости детей с признаками одаренности как проявления субъектной активности
 
Creator Музика, Олена Оксентівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті аналізуються пустощі як своєрідні прояви суб’єктної активності дітей з ознаками обдарованості. Пустощі розглядаються як поведінкові форми суб’єктно-вчинкової активності, що проявляються у виході за межі усталених, знайомих дитині форм поведінки і спрямовані на їх соціальну валідизацію з метою виявлення можливих напрямів самоствердження й саморозвитку.
The article analyzes the psychological nature of pranks as a peculiar manifestation children’s subjective activity with signs of a talent. The pranks are considered as behavioral forms of child’s subjective and performable activity, manifested in getting beyond the prescribed, familiar forms of behavior and activity, and are focused on their social validation to identify and describe possible trends for self-esteem and self-development. Within this context the childish pranks are observed as testing the physical and social reality. This is a kind of test, in the result of which the child is willing to obtain the opinion, which discloses the moral content of a deed, the opinion, which determines child’s self-development.
Children’s pranks are mostly focused on experience and environmental transformation, discovering new information, studying a reverse reaction towards an action, especially towards those, which are connected with some prohibitions, as well as towards self-understanding and personal opportunities. Children’s pranks have an external side, which is the manifestation of activity, internal side – motives, which encourage a child to act, and source of their appearance – reasons, which cause the motivation to act. In the result of the investigation the differences in children and adult’s attitude to the prank situation was found. The outstanding features in children’s attitude are situational and positive reaction and post situational ambivalent attitude; in adult ones they are situational and negative or ambivalent attitude. Such groups of children’s pranks with signs of a talent are eliminated as typical: pranks like manifestation of increasing cognitive activity; pranks like extension of their own experience; pranks like studying permitted limits; pranks like experimentation with new units; experience as a result of new impressions absence.
В статье анализируются шалости как своеобразная форма проявления субъектной активности детей с признаками одаренности. Шалости рассматриваются как поведенческие формы субъектной активности, которые проявляются в выходе за пределы устоявшихся, знакомых ребенку форм поведения и направлены на их социальную валидизацию с целью выявления возможных направлений самоутверждения и саморазвития.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2015
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/11647/1/Muzyka_O_O_PDOOPSA_KPP.pdf
Музика, Олена Оксентівна (2015) Пустощі дітей з ознаками обдарованості як прояви суб’єктної активності Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Т.VI. (Вип.11). с. 190-198. ISSN 2072-4772