Запис Детальніше

Cтрес у професійній діяльності

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/11693/
2227- 6246
 
Title Cтрес у професійній діяльності
Стресс в профессиональной деятельности
Stress in professional activities
 
Creator Циганчук, Тетяна Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description В статті визначено основне поняття дослідження, проаналізовано наявні теоретичні підходи до його вивчення. Розкрито роль емоційних станів у механізмах перебігу стресової реакції та їх типи. При цьому стрес визначаєтьсяяк індивідуально зумовлена реакція особистості на ситуацію, що супроводжується появою сильних емоційних переживань та відповідними зрушеннями у перебігу основних психічних пізнавальних процесів, змінами в психосоматичній, мотиваційній і поведінковій сферах. Розглянуто об’єктивні чинники виникнення стресу. Досліджено соціальні стреси та причини їх виникнення. Визначено суб’єктивні причини стресів: неадекватні установки, помилки мислення, стійкі емоційні переживання, можлива зміна соціального статусу, рівень мотивації. Показано, що значення мотиву по-різному відображається на динаміці стресового стану: процесуальний мотив лежить в основі самого процесу діяльності, справляє мобілізуючий вплив на неї; мотив самоствердження виявляється в емоційній напруженості. Описано форми прояву стресу, такі як поведінкові, інтелектуальні, емоційні та психосоматичні. Описано динаміку переживання стресу в процесі діяльності. Проаналізовано різні підходи до його перебігу. Розглянуто стадії розвитку стресу у співвідношенні з об’єктивними та суб’єктивними показниками психічного стану особистості. При цьому, об’єктивні показники охоплюють сферу динаміки психічних пізнавальних процесів, психосоматичну сферу. Суб’єктивні показники відбивають, в першу чергу, самооцінки особистістю власного стану, які визначаються самим досліджуваним. Окреслено наступні стадії стресу: тривожність, як мобілізація резервів організму, домінування позитивних переживань; резистентність, як спроба реалізації максимуму резервів організму; виснаження, як стійке зниження працездатності та рівня загального самопочуття.
В статье определено основное понятие исследования, проанализированы имеющиеся теоретические подходы к его изучению. При этом стресс определяется как индивидуально обусловленнаяреакция личности на ситуацию, которая сопровождается появлением сильных эмоциональных переживаний и сдвигами в динамике психических познавательных процессов, изменениями в психосоматической, мотивационной и поведенческой сферах. Рассмотрены объективные и субъективные факторы возникновения стресса. Исследованы социальные стрессы и причины их возникновения. Определены субъективные причины стрессов: неадекватные установки, ошибки мышления, устойчивые эмоциональные переживания, изменение социального статуса, уровень мотивации. Показано, что значение мотива по-разному отражается на динамике стрессового состояния. Описаны поведенческие, интеллектуальные, эмоциональные и психосоматические формы проявления стресса. Проанализированы различные подходы к динамике переживания стресса. Рассмотрены стадии развития стресса в соотношении с объективными и субъективными показателями психического состояния личности. При этом, объективные показатели охватывают сферу динамики психических познавательных процессов, психосоматическую сферу. Субъективные показатели отражают, в первую очередь, самооценку личностью собственного состояния. Определены следующие стадии стресса: тревожность, как мобилизация резервов организма, доминирование положительных переживаний; резистентность, как попытка реализации максимума резервов организма; истощение, как устойчивое снижение работоспособности и уровня общего самочувствия.
The experience of stress by personality is investigated. Theoretical and methodological positions of a problem of firmness to stresses are analyzed.In work psychological scientific views concerning the maintenance and structure of concepts “emotion”, “experience”, “stress” are systematized. It is theoretically defined: the reasons and consequences of occurrence of stresses, a stage of development of stressful reaction.Stress is an individual reaction to the situation of the individual. It is accompanied by strong emotional experiences and changes in the dynamics of mental cognitive processes, changes in the psychosomatic, motivational and behavioral areas. The reasons of social stress are defined. Subjective reasons of stress are inadequate installation, thinking errors, stable emotional distress, changing social status, level of motivation. It is shown that the value motif differently affects the dynamics of the stress. It describes the effect of the procedural motive and the motive of self-affirmation. Procedural motive underlies the process of activity. This motive mobilizes activities. The motive of self-assertion causes negative emotions and affects the quality of work. Behavioral, intellectual, emotional and psychosomatic manifestations of stress are described. Different approaches to the dynamics of the experience of stressare analyzed. In the article results which specify in dynamism subjective experiences, their dependence on stress level are shined. In the work the indicators of stressaredescribed. Objective indicators include the dynamics of themental cognitive processes, psychosomatic sphere. Subjective indicators reflect the state of the self-esteem of their own personality. The stages of stress are described: anxiety (mobilization of body reserves, the dominance of positive experiences); resistance (attempt to implement the maximum reserves of the body); depletion (steady decline in the level of health and general well-being).
 
Date 2015-08-14
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/11693/1/T_Tsyhanchuk_KPP_IL.pdf
Циганчук, Тетяна Володимирівна (2015) Cтрес у професійній діяльності Проблеми сучасної психології (30). с. 656-665. ISSN 2227- 6246