Запис Детальніше

Дослідження мотиваційних джерел педагогічних працівників як чинника успіху загальноосвітнього навчального закладу

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/10063/
http://pptp.kubg.edu.ua/numbers/41-arkhiv-nomeriv-2015-roku/132-3-4-2015-roku.html
 
Title Дослідження мотиваційних джерел педагогічних працівників як чинника успіху загальноосвітнього навчального закладу
Research of pedagogical workers’ motivation sources as factors of success of secondary school
Исследование мотивационных источников педагогических работников как фактора успеха общеобразовательного учебного заведения
 
Creator Редько, Сергій Іванович
Панченко, Алла Гнатівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Обґрунтовано актуальність забезпечення мотивації педагогічних працівників в умовах оновлення та розвитку сучасного загальноосвітнього навчального закладу. Досліджено мотиваційні джерела діяльності педагогічних працівників закладів освіти та подано результати діагностики. Основний наголос зроблено на тому, що мотивованих до праці в загальноосвітньому навчальному закладі педагогічних працівників найчастіше відрізняє прагнення не тільки до підвищення результативності своєї педагогічної діяльності, саморозвитку та самореалізації, але й бажання бути причетними до успіху навчального закладу в цілому.
In the article it is substantiated the relevance of providing motivation of teachers in the conditions of renewal and development of modern general educational institution. The principles of motivation (systematization, comprehensiveness, targeting, flexibility, transparency and dynamics) and conditions for successful management of motivation by heads of educational institutions to provide quality educational services are determined. It is researched the activity’s motivational sources of pedagogical workers of educational institutions (internal motivation as focus on the process, external motivation – approval by others, integrative motivation – consistency of leader’s purposes with the goals of the team). The results of diagnostic motivational sources of specialized school’s and secondary school’s I-III levels educational workers as factors to ensure success were presented. Principal emphasis is placed on the fact that motivated to work educational workers in a secondary school most often distinguishes the desire not only to increase of productivity their teaching activities, self-development and self-fulfillment, but the desire to be involved in the success of the institution as a whole. It is indicated: the pedagogical workers have individual choice of actual problems, needs and corresponding motives which stimulate the professional activity; the success of activity secondary school depends on the leader’s ability to manage motivation of pedagogical workers (to develop a system of estimation results of teachers’ activity; to identify incentives that encourage for further professional growth; identify the talents; create a favorable microclimate in the team; to encourage workers to the active cooperation).
Обосновано актуальность обеспечения мотивации педагогических работников в условиях обновления и развития современного общеобразовательного учебного заведения. Проведено исследование мотивационных источников деятельности педагогических работников учебных заведений и представлено результаты диагностики. Особое внимание сосредоточено на обоснование мотивации к труду как основе повышения результативности собственной педагогической деятельности, саморазвития и самореализации.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2015-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/10063/1/S_Redko_A_Panchenko_PPTP_3-4_IS.pdf
Редько, Сергій Іванович та Панченко, Алла Гнатівна (2015) Дослідження мотиваційних джерел педагогічних працівників як чинника успіху загальноосвітнього навчального закладу Педагогічний процес: теорія та практика (3-4). с. 29-34. ISSN 2078-1687