Запис Детальніше

Педагогічні принципи формування художньо-творчої толерантності майбутнього вчителя музики

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/12346/
 
Title Педагогічні принципи формування художньо-творчої толерантності майбутнього вчителя музики
Педагогические принципы формирования художественно-творческой толерантности будущего учителя музыки
Pedagogical principles of future music teacher’s artistic tolerance formation
 
Creator Соболь, Наталія Віталіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена розкриттю змісту підготовки кваліфікованих спеціалістів у сфері мистецької освіти. Виявлено сутність поняття «художньо-творча толерантність», окреслено значення цього феномену в контексті особистісного та професійного становлення майбутнього вчителя музики. Визначено та обґрунтовано основні педагогічні принципи формування художньо-творчої толерантності майбутнього вчителя музики у процесі фахової підготовки, а саме інструментально-виконавської. Підкреслюється роль принципів рефлексивності, фасилітації, діалогічності, активності та художньо-творчої індивідуалізації як основних чинників успішного впровадження ідей толерантності у контексті художньо-творчої взаємодії студентів з мистецтвом.
Статья посвящена раскрытию содержания подготовки квалифицированных специалистов в сфере художественного образования. Выявлена сущность понятия «художественно-творческая толерантность», обозначено значение этого феномена в контексте личностного и профессионального становления будущего учителя музыки. Определены и обоснованы основные педагогические приципы формирования художественно-творческой толерантности будущего учителя музыки в процессе специальной музыкальной подготовки, а именно инструментально-исполнительской. Подчеркивается роль принципов рефлексивности, фасилитации, диалогичности, активности и художественно-творческой индивидуализации как основных факторов успешного внедрения идей толерантности в контексте художественно-творческого взаимодействия студентов с искусством.
The article is devoted to expand the contents of the qualified professionals’ preparation in cases of the artistic education. Highlights the essence of the phenomenon «artistic tolerance» and indicating its meaning in reference to the future music teacher’s personal and professional achievements. The current research analyzes works of famous Ukrainian scientists in fields of theory and methodology of teaching arts for youth; identifies and justifies the main pedagogical principles of future music teachers’ artistic tolerance formation during special musical training as well as instrumental performing. In the paper overviews the principles of dialogic learning; facilitation; tolerance; cultural conformity and multicultural learning; reflexivity; creativity; activity; connection between the content of the education and life conditions; artistic and creative individualization; artistic and pedagogical integration; emotional intenseness. Implementation of principles named above into practice work will promote to fulfil future music teacher’s creative potential, development students’ horizon of experience in art history and cultural studies, and make their artistic performing more reasonable. Teaching and learning activities built on key principles of future music teacher’s artistic tolerance formation become the background of trust-based relations among teacher and students, conduce their skills in tolerant communication with people and cultural phenomena in professional and private life.
 
Publisher Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/12346/1/N_Sobol_NV_MDPU_14_IM.pdf
Соболь, Наталія Віталіївна (2015) Педагогічні принципи формування художньо-творчої толерантності майбутнього вчителя музики Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету (14). с. 371-377. ISSN 2219-5203