Запис Детальніше

Феномен толерантності майбутнього вчителя музики: теоретичний аналіз проблеми

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/12347/
 
Title Феномен толерантності майбутнього вчителя музики: теоретичний аналіз проблеми
Феномен толерантности будущего учителя музыки: теоретический анализ проблемы
The Identity Tolerance of Future Music Teacher as a Phenomena: Theoretical Analysis
 
Creator Соболь, Наталія Віталіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена теоретичному аналізу феномену толерантності майбутнього вчителя музики у філософських, психологічних, педагогічних наукових дослідженнях вітчизняних та зарубіжних авторів. Увагу зосереджено на висвітленні методологічних підходів визначення сутності толерантності, її структурних компонентів, обґрунтуванні змісту понять педагогічної та художньо-творчої толерантності майбутнього вчителя музики. Відзначено, що толерантність є важливою якістю особистості майбутнього вчителя музики, яка характеризує його як культурну людину з власними цінностями, сприяє його самовдосконаленню та позитивно впливає на соціальну взаємодію індивіда у суспільстві.
Статья повсящена теоретическому анализу феномена толерантности будущего учителя музыки в философских, психологических, педагогических научных исследованиях отечественных и зарубежных авторов. Внимание сосредоточено на освещении методологических подходов определения значения толерантности, ее структурных компонентов, обосновании содержания понятия педагогической и художественно-творческой толерантности будущего учителя музыки. Определено, что толерантность является важным качеством личности будущего учителя музыки, которая характеризует его как культурного человека с собственными ценностями, способствует его самоусовершенствованию и позитивно влияет на социальное взаимодействие индивида в обществе.
The article is devoted to the theoretical analysis of the phenomena of future music teachers’ tolerance in the Ukrainian and foreign philosophical, psychological and pedagogical researches. We focused on highlighting the methodological approaches of defining the essence of tolerance and its structural components. Also we are explaining the role of relations between pedagogical and artistic tolerance of future music teacher.
The article describes how the meanings of tolerance were changed in the development of the historical, philosophical and psychological conceptions (humanism, existentialism, hermeneutics, phenomenology, humanistic psychology). Also we have overviewed the tolerance criteria in the axiological context and exemplify the main characteristics, which should have a tolerant person. We have determined that the tolerance is an important quality of each personality that indicate his own cultural values, promote to his self-development and to positive impact on the social interaction of individuals in the society.
We paid attention on the definition of the future music teacher's pedagogical tolerance in the context of art education, which plays an important role in the organizing and stimulating of individual creativity. In the topic we signified the meaning of artistic tolerance in future music teacher’s creativity as a way of cultural and art understanding. An acquisition of this type of tolerance is very important in the development processes of personality's aesthetic behavior in the educational environment.
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2015
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/12347/1/N_Sobol_NC_NPUD_18%2823%29_IM.pdf
Соболь, Наталія Віталіївна (2015) Феномен толерантності майбутнього вчителя музики: теоретичний аналіз проблеми Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова . Серія №14. Теорія і методика мистецької освіти. Випуск 18 (23) (18 (23). с. 50-53.