THE PREPARATION OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS TO THE ORGANIZATION OF AN OUTDOOR PUPILS' ACTIVITY: MODEL'S SUBSTANTIATION
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
THE PREPARATION OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS TO THE ORGANIZATION OF AN OUTDOOR PUPILS' ACTIVITY: MODEL'S SUBSTANTIATION
ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ГЕОГРАФИИ К ОРГАНИЗАЦИИ ВНЕКЛАССНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ: ОБОСНОВАНИЕ МОДЕЛИ ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАКЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: ОБГРУНТУВАННЯ МОДЕЛІ |
|
Creator |
Dudka, Inna H.
|
|
Subject |
extracurricular activities; students; class work of a geography teacher; teaching geography; geography teacher training; teacher training model; geography teacher readiness; geography courses
внеклассная деятельность; учащиеся; внеклассная работа учителя географии; преподавание географии; подготовка учителей географии; модель подготовки учителей географии; готовность учителя географии; спецкурсы позакласна діяльність; учні; позакласна робота учителя географії; викладання географії; підготовка вчителів географії; модель підготовки вчителів географії; готовність вчителя географії; спецкурси |
|
Description |
This article deals with the model of training of future teachers of geography to extra-curricular activities of pupils, which is a set of interrelated elements of communication that ensure the formation of a system of qualities, knowledge and skills. The organizational and methodological conditions that ensure the preparation of future teachers of geography to extra-curricular activities of students are characterised.The model contains a set of tasks the implementation of which will contribute to achieving the required level of availability, namely: characterization of the nature of motivational, contextual, processual components of extracurricular activities of a geography teacher; identification and implementation of the content, forms and methods of preparation.Readinessof the future geography teachers to extracurricular activities as well as willingness to educational activities combines the same components, but some specific elements that provide the ability to extra-curricular activities of students exist. In this regard and due to the analysis of the structure of educational preparedness, it should be noted that the commitment to extracurricular activities on geography consists of motivation, content and process components. Special role in the implementation of the model of training of geographyteachers to extra-curricular activities of students plays a processual component, since it provides the acquisition of skills and development of skills of geography teacher to determine the purpose of extracurricular activities, organize extracurricular activities of students, predict outcome, to form an interest in conducting extra-curricular activities, analyze the results of their own extracurricular activities.According to the model of training of geographyteachers, theformation of the readiness to organize extracurricular activities of students occurs during learning psycho-pedagogical, methodological, professional disciplines and methods of teaching geography with following generalization and deepening in the course «Organization of extracurricular activity for pupils’in geography» and improving while teaching practices.
В статье на основе выделенных методологических подходов, разработана модель подготовки будущих учителей географии к организации внеклассной деятельности учащихся, которая представляет собой комплекс взаимосвязанных элементов педагогического процесса, обеспечивающих формирование системы качеств, знаний и умений, необходимых для успешного осуществления внеклассной работы. Охарактеризованы организационно-методические условия, обеспечивающие подготовку будущих учителей географии к организации внеклассной деятельности учащихся. Созданная модель содержит совокупность задач, выполнение которых будет способствовать достижению необходимого уровня готовности, а именно: характеристика сущности мотивационного, содержательного, процессуального компонентов внеклассной работы учителя географии; определение и реализация содержания, форм и методов подготовки; достижение высокого уровня подготовки будущих учителей географии. У статті на основі виділених методологічних підходів, розроблено модель підготовки майбутніх вчителів географії до організації позакласної діяльності учнів, яка є комплексом взаємопов’язаних елементів педагогічного процесу, що забезпечують формування системи якостей, знань та вмінь, необхідних для успішного здійснення позакласної роботи. Охарактеризовано організаційно-методичні умови, що забезпечують підготовку майбутніх учителів географії до організації позакласної діяльності учнів. Створена модель містить сукупність завдань виконання яких сприятиме досягненню необхідного рівня готовності, а саме: характеристика сутності мотиваційного, змістового, процесуального компонентів позакласної роботи вчителя географії; визначення і реалізація змісту, форм і методів підготовки; досягнення високого рівня підготовки майбутніх учителів географії. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-06-25
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/257
|
|
Source |
Освітологічний дискурс; № 3(11) (2015); 102-111
2312-5829 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/257/256
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/257/94 http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/257/95 |
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
— |
|