ESTABLISHMENT OF EDUCATION DESIGN OF PRINTED MATERIALS IN UKRAINE IN THE FIRST HALF OF THE XX CENTURY
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ESTABLISHMENT OF EDUCATION DESIGN OF PRINTED MATERIALS IN UKRAINE IN THE FIRST HALF OF THE XX CENTURY
СТАНОВЛЕНИЕ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ДИЗАЙНУ ПЕЧАТНОЙ ПРОДУКЦИИ В УКРАИНЕ В ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЕ ХХ ВЕКА СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ДИЗАЙНУ ДРУКОВАНОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТОЛІТТЯ |
|
Creator |
Briukhanova, Halina V.; Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Subject |
arts and teacher education; stages; аrt and design activities; artist and designer; training specialists
художественная и педагогическое образование; этапы; художественно-проектная деятельность; художник-конструктор; профессиональная подготовка специалистов; ВНИИТЭ; Худпром мистецька та педагогічна освіта; етапи; художньо-проектна діяльність; художник-конструктор; професійна підготовка фахівців; ВНДІТЕ; Худпром |
|
Description |
This article discusses the professional training of specialists in the design of printed materials in the first half of the twentieth century. in Ukraine; problems of continuity, borrowing from a professional design, printing and art education; features training in the design of printed materials in the higher educational institutions of art education.Print design - a huge area of knowledge, the elements of which we can find in any sphere of human activity. Design in any society is closely linked to ethnic culture - customs, traditions, so the cultural component of the program is necessary in education.Modern design, which was created based on the experience of the founders, has some of the contradictions between the requirements for the organization of the educational process and content of vocational training programs in design. In addition, the lack of available training and methodological support, you need to expand the content of design education, and often do not have dedicated in the curriculum hours on mastering the material educational and vocational programs.Article aims to explore the historical periods of training future design specialists of printed materials in Ukraine.
В статье рассматриваются вопросы профессиональной подготовки специалистов по дизайну печатной продукции в первой половине ХХ в. в Украине; проблемы преемственности, заимствования опыта профессиональной дизайнерской, художественной и полиграфической образования; особенности подготовки специалистов по дизайну печатной продукции в высших учебных заведениях художественного образования.Полиграфический дизайн - огромная область знаний, элементы которой мы можем найти в любой сфере человеческой деятельности. Дизайн в любом обществе тесно связан с этнокультурой - обычаями, традициями, поэтому культурная составляющая является необходимым в программе образования.Современный дизайн, который был создан на основе опыта основателей, теперь некоторые противоречия между требованиями к организации образовательного процесса и содержания образовательных профессиональных программ по дизайну. Кроме того, недостаточно имеющегося учебно-методического обеспечения, необходимо расширять содержание дизайн-образования, а также часто не хватает выделенных в учебном плане часов на усвоение материала образовательных и профессиональных программ.Статья призвана исследовать исторические периоды подготовки будущих проектных специалистов печатной продукции в Украине. У статті розглядаються питання професійної підготовки фахівців з дизайну друкованої продукції у першій половині ХХ ст. в Україні; проблеми наступності, переймання досвіду професійної дизайнерської, художньої та поліграфічної освіти; особливості підготовки спеціалістів з дизайну друкованої продукції у вищих навчальних закладах художньої освіти.Поліграфічний дизайн - величезна галузь знань, елементи якої ми можемо знайти в будь-якій сфері людської діяльності. Дизайн у будь-якому суспільстві тісно пов’язаний із етнокультурою – звичаями, традиціями, тому культурна складова є необхідною у програмі освіти.Сучасний дизайн, що був створений на основі досвіду засновників, тепер має деякі суперечності між вимогами до організації освітнього процесу та змісту освітніх професійних програм з дизайну. Крім того, недостатньо наявного навчально-методичного забезпечення, необхідно розширювати зміст дизайн-освіти, а також часто бракує виділених у навчальному плані годин на засвоєння матеріалу освітніх і професійних програм.Стаття покликана досліджувати історичні періоди підготовки майбутніх проектних фахівців друкарської продукції в Україні. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2014-10-16
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/148
|
|
Source |
Освітологічний дискурс; № 3 (7) (2014); 1-8
2312-5829 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/148/127
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/148/52 http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/148/53 |
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
— |
|