THE CONFLICT OF DESIRABLE AND ACTUAL IN A SKETCH “SADY”(GARDENS) BY KUBAN WRITER O. ROZUMIYENKO
Синопсис: текст, контекст, медіа
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
THE CONFLICT OF DESIRABLE AND ACTUAL IN A SKETCH “SADY”(GARDENS) BY KUBAN WRITER O. ROZUMIYENKO
КОНФЛИКТ ЖЕЛАЕМОГО И ДЕЙСТВИТЕЛЬНОГО В ОЧЕРКЕ «САДЫ» КУБАНСКОГО ПИСАТЕЛЯ Е. РОЗУМИЕНКО КОНФЛІКТ БАЖАНОГО І ДІЙСНОГО В НАРИСІ «САДИ» КУБАНСЬКОГО ПИСЬМЕННИКА О. РОЗУМІЄНКА |
|
Creator |
Vas’kiv, Mykola
|
|
Description |
The article deals with the problematics and narrative features of a sketch “Sady” (1931) by KubanUkrainian-speaking writer of between-wars two decades Omelian Rozumiyenko. The sketch could be partially called as travel, because its author – inhabitant of Kuban – opens for Ukrainian readers the history and the present of village Kalinino, former Sady (Gardens), gives its broad description through the prism of political engagement, and tries to recreate the process of collectivization in the village as a result of class struggle. The writer aims to describe those processes exceptionally as positive phenomena, but his objectivism leads to permanent descriptions of “temporary” difficulties, disadvantages and abuse of power by local authority and party-governmental leaders.
В статье ведется речь о проблематике и нарративных особенностях очерка «Сады» (1931) кубанского украинскоязычного писателя межвоенного двадцатилетия Емельяна Розумиенко. Очерк можно частично назвать путевым, поскольку автор – житель Кубани – открывает для украинского читателя историю и современность села Калининового, бывших Садов, дает его развернутое описание, сквозь призму политической заангажированности пытается воспроизвести коллективизацию на селе как результат классовой борьбы. Писатель задается целью описать эти процессы исключительно как позитивное явление, но стремление быть правдивым побуждает его к постоянному изображению «временных» трудностей, недостатков и перегибов со стороны местной власти и партийно-государственного руководства. У статті йдеться про проблематику й наративні особливості нарису «Сади» (1931) кубанського українськомовного письменника міжвоєнного двадцятиріччя Омеляна Розумієнка. Нарис можна частково назвати мандрівним, бо автор – мешканець Кубані – відкриває для українського читача історію й сучасність села Калініного, колишніх Садів, дає його розгорнутий опис, через призму політичної заанґажованості прагне відтворити колективізацію на селі як результат класової боротьби. Письменник ставить собі за мету описати ці процеси винятково як позитивне явище, але прагнення бути правдивим спонукає його до постійного зображення «тимчасових» труднощів, недоліків і перегинів із боку місцевої влади й партійно-державного керівництва. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2015-04-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/122
10.28925/2311-259x.2018.(1)5255 |
|
Source |
Synopsis: Text, Context, Media; Nr 1 (9) (2015)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 1 (9) (2015) Синопсис: текст, контекст, медиа; № 1 (9) (2015) Synopsis: Text, Context, Media; No 1 (9) (2015) 2311-259X 10.28925/2311-259x.2018.(1).1 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/122/110
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2019 Mykola Vas’kiv
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|