Запис Детальніше

Педагогічні системи в наукових дослідженнях

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/12385/
 
Title Педагогічні системи в наукових дослідженнях
Pedagogical systems in scientific research
 
Creator Прошкін, Володимир Вадимович
 
Subject Інші (не входять ні до фахових ні до наукових)
 
Description У роботі висвітлено поняття: „система”, „системний підхід”, „загальна теорія систем”, здійснено історичний екскурс становлення системного підходу в наукових дослідженнях. Указано особливості педагогічних систем, а також основні вимоги до їх опису. Зазначено, що структуру системи становлять виділені за певними критеріями елементи (компоненти), а також зв’язки між ними. Подано типову структуру педагогічної системи: цільовий компонент (мета, завдання, результат); суб’єкт-об’єктний компонент (викладачі та студенти, їх взаємодія в контексті об’єкту дослідження); змістовий компонент (форми та методи педагогічного процесу);технологічний компонент (педагогічна технологія реалізації різних форм і методів педагогічного процесу). Виділено принципи, особливості побудови та реалізації педагогічної системи.
An article deals with such terms as “system”, “systematic approach”, “systems’ general theory”. Historical excursus according to formation of systematic approach in scientific researches has been carried out. The main requirements to description of pedagogical system and its peculiarities have been specified. They are complicated and dynamic so they function within changes of different characteristics of external environment; pedagogical systems are purposeful systems that have relative independence of external environment and surroundings). It has been pointed out that a structure of the system is made of definite elements (components) and also connection between them. The typical structure of the pedagogical system has been represented. It is a target component (aim, task, result); a subject and object component (teachers and students cooperate within a context of the research); a content component (forms and methods of pedagogical process); a technological component (pedagogical technology of realization different forms and methods of pedagogical process). It is figured out that pedagogical system specificity consists of its structure which is able to be not only self-made but also supplemented by authors according to the specification of the research work.
 
Publisher Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
 
Date 2015-10
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/12385/1/V_Proshkin_IOT_3_IS.pdf
Прошкін, Володимир Вадимович (2015) Педагогічні системи в наукових дослідженнях Інженерні та освітні технології, 11 (3). с. 29-31. ISSN 2307-9770