Запис Детальніше

Навчальний діалог як засіб формування мовленнєвої компетентності студентів технічного вищого навчального закладу в процесі вивчення іноземних мов

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/12579/
 
Title Навчальний діалог як засіб формування мовленнєвої компетентності студентів технічного вищого навчального закладу в процесі вивчення іноземних мов
Учебный диалог как средство формирования речевой компетентности студентов технического высшего учебного заведения в процессе изучения иностранных языков
Educational dialogue as the tool to form speech competence of students of higher technical educational institution while learning foreign languages
 
Creator ЛАПІНА, ВІКТОРІЯ ОЛЕКСІЇВНА
 
Subject Спецради Університету
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.09 – теорія навчання. – Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, 2015.
У дисертації подано результати теоретико-експериментального дослідження процесу формування мовленнєвої компетентності студентів технічних вишів засобами навчального діалогу під час вивчення іноземних мов, а саме: проаналізовано рівень дослідження обраної проблеми у педагогічній теорії та практиці; вивчено сучасний стан сформованості та підтверджено актуальність і доцільність досліджуваної проблеми; сформульовано й науково обґрунтовано сутність поняття «мовленнєва компетентність студентів технічного вищого навчального закладу», окреслено її структуру (соціально, професійно, бізнесзорієнтовані компоненти) та критерії її сформованості (слухове сприйняття мовлення (аудіювання), візуальне сприйняття мовлення (читання), реалізація усного мовлення (говоріння), реалізація писемного мовлення (письмо); розроблено дидактичну модель формування мовленнєвої компетентності студентів технічного вищого навчального закладу діалогічними засобами навчання під час вивчення іноземних мов; уточнено дефініцію «навчальний діалог», етапи його організації та рівні реалізації в практиці викладання іноземних мов; удосконалено дидактичні умови та організаційно-дидактичні засади процесу формування мовленнєвої компетентності студентів технічного вищого навчального закладу засобами навчального діалогу під час вивчення іноземних мов; подальшого розвитку набули ідеї організації активного діалогічного навчання іноземних мов на засадах педагогіки співпраці, наукового осмислення феномену «мовленнєва компетентність» як важливого аспекту іншомовної підготовки студентів у технічному виші.
Узагальнення результатів дослідження сприяло розробленню й упровадженню в практику викладання та вивчення іноземних мов спецкурсу «Мовленнєвий аспект в іншомовній підготовці майбутніх фахівців технічної галузі в контексті компетентнісної парадигми»; навчально-методичних рекомендацій «Навчальний діалог як дидактичний засіб формування мовленнєвої компетентності студентів технічних спеціальностей на заняттях з іноземної мови
Диссертация на соискание научной степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.09 – теория обучения. – Киевский университет имени Бориса Гринченко, Киев, 2015.
В работе представлены результаты теоретико-экспериментального исследования процесса формирования речевой компетентности студентов технических вузов средствами учебного диалога в процессе изучения иностранных языков. Проанализированы актуальность, целесообразность, степень исследования избранной проблемы в педагогической теории и практике.
Сформулирована и научно обоснована сущность понятия «иноязычная профессионально ориентированная речевая компетентность студентов технических специальностей». Очерчены её структура (социально, профессионально, бизнес ориентированные компоненты) и критерии сформированности (слуховое восприятие речи (аудирование), визуальное восприятие речи (чтение), реализация устной речи (говорение), реализация письменной речи (письмо).
Конкретизирована дефиниция «учебный диалог», выделены этапы его организации на занятии (моделирующий, мотивационный, поисковый, дискуссионный, итоговый) и уровни реализации в практике преподавания иностранных языков (базовый, промежуточный, продвинутый, профессиональный уровни диалогизации).
Очерчены дидактические условия; усовершенствованы организационно-дидактические основы процесса формирования речевой компетентности студентов технических специальностей диалогическими средствами обучения в процессе изучения иностранных языков (условия, подходы, принципы, методы, приемы, формы). Обозначенные основы предусматривают комплексное внедрение личностно ориентированного, компетентностного, коммуникативно-деятельностного подходов; специфических дидактико-методических принципов (взаимосвязанного обучения видам речевой деятельности, проблемно-ситуативного, диалогичности обучения, профессиональной направленности процесса обучения); форм (коллективно-групповой, самостоятельной и индивидуальной работы); активных методов и приёмов обучения (проблемных, дискуссий, деловых игр и т.д.), обеспечивающих эффективную реализацию дидактического потенциала учебного диалога как средства формирования иноязычной профессионально ориентированной речевой компетентности студентов технических специальностей.
Разработана структурно-функциональная модель формирования речевой компетентности студентов технического высшего учебного заведения средствами учебного диалога в процессе изучения иностранных языков.
Дальнейшего развития получили идеи организации активного диалогического обучения иностранным языкам на принципах педагогики сотрудничества, научного осмысления феномена «речевая компетентность» как важного аспекта иноязычной подготовки студентов в техническом вузе.
Обобщение результатов исследования позволило разработать и внедрить в практику преподавания и изучения иностранных языков спецкурса «Речевой аспект в иноязычной подготовке будущих специалистов технической сферы в контексте компетентностной парадигмы»; учебно-методических рекомендаций «Учебный диалог как дидактическое средство формирования речевой компетентности студентов технических специальностей на занятиях иностранного языка»
The thesis for a scientific degree of Candidate of Science {Education} on specialty 13.00.09 – learning theory. Borys Grynchenko Kyiv University, Kyiv, 2015.
The paper covers results of theoretical and experimental research of the process of forming speech competence of students of higher technical educational institution by means of educational dialogue while learning foreign languages.
The actuality, expediency and investigation level of the problem in the context of pedagogical theory and practice have been analyzed.
The principle of ‘foreign-language professionally oriented speech competence of students of higher technical educational institution’ concept has been formulated and scientifically substantiated. Its structure (socially oriented, professionally oriented, and business-oriented components) and the criteria of its development (acoustic speech perception (listening), visual speech perception (reading), oral speech realization (speaking), written speech realization (writing) have been outlined.
The definition of ‘educational dialogue’ has been specificated; the stages of its organization in class (modeling, motivating, searching, disputing, concluding) as well as the levels of its implementation while teaching foreign languages (basic, intermediate, advanced, professional levels of a dialogization) have been emphasized.
The organizational and didactic bases of speech competence formation process for students of higher technical educational institution with the help of educational dialogic means while learning foreign languages (conditions/terms, approaches, principles, methods, techniques, forms) have been improved.
The bases involve complex implementation of learner-centered, competence, and communicative and activity approaches; the specific didactic-methodical principles (interconnected types of speech teaching, case study, dialogue learning, professional orientation of learning process); forms (collective and group, independent and individual work); active methods and ways of learning (problem-solving, discussions, business games etc.), providing effective implementation of didactic potential of educational dialogue to form foreign-language professionally oriented speech competence for students of higher technical educational institution.
The structural and functional model to form speech competence for students of higher technical educational institution by means of educational dialogue while learning foreign languages has been developed. The ideas of organizing an active dialogue learning foreign languages on the bases of a collaborative pedagogy as well as the idea of scientific interpretation of the phenomenon ‘speech competence’ as an important aspect of foreign-language training of students in higher technical educational institution have been farther developed.
The results of the research generalization allowed to develop and implement for teaching and learning foreign languages the special course ‘Speech aspect in a foreign language training of future technical specialists in the context of a competence paradigm’ as well as the methodical recommendations ‘Educational dialogue as didactic means to form speech competence for technical specialties students at foreign language classes’.
 
Date 2015
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/12579/1/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%D0%9B%D0%B0%D0%BF%D1%96%D0%BD%D0%B0.pdf
ЛАПІНА, ВІКТОРІЯ ОЛЕКСІЇВНА (2015) Навчальний діалог як засіб формування мовленнєвої компетентності студентів технічного вищого навчального закладу в процесі вивчення іноземних мов Кандидат thesis, 1.