Запис Детальніше

Путешествие Диониса по двум сторонам бытия (сюжеты античной вазописи из Северного Причерноморья)

Vernadsky National Library of Ukraine

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Путешествие Диониса по двум сторонам бытия (сюжеты античной вазописи из Северного Причерноморья)
 
Creator Хамула, Д.В.
 
Subject Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ
 
Description В статье рассматривается один из наиболее сложных и разнообразных иконографических
сюжетов дионисийского круга, связанный с глобальной темой всего дионисийского мифа, священного
брака. Шествие Диониса рассматривается как выход из преисподней при помощи ритуальной ладьи.
Это шествие семантически и иконографически связано со сценами свадебного поезда Диониса и
Ариадны. Нисхождение в бездну и выход из неё, в мифах об умирающих и воскресающих божествах,
например, Диониса, обуславливалось ролью бездны, как энергетического источника.
Ключевые слова: путешествующий Дионис хтонический, выход из преисподней, карус навалис,
священный брак, дионисийский миф, краснофигурная вазопись.
У статті розглядається один з найбільш складних і різноманітних іконографічних сюжетів
діонісійського кола, пов'язаний з глобальною темою всього діонісійського міфу, священного шлюбу. Хода
Діоніса розглядається як вихід з пекла за допомогою ритуальної тури. Ця хода семантично та
іконографічно пов'язана зі сценами весільного поїзда Діоніса і Аріадни. Сходження в безодню і вихід з
неї, в міфах про умираючих і воскресаючих божеств, наприклад, Діоніса, обумовлювалося безоднею, як
енергетичним джерелом.
Ключові слова: мандрівний Діоніс хтонічний, вихід з пекла, карус наваліс, священний шлюб, діонісичний
міф, червонофігурний вазопис.
In the article one of the most complex and diverse iconographic scenes of Dionysian circle associated
with the global theme of the Dionysian myth, the sacred marriage, the story of Dionysus travels the world
beyond the grave in the earthly world, as it were from the state of the winter slumber, to the state of the spring
bloom. The procession is depicted here as a journey of Dionysos from the underworld to the surface to be
applied to the use of vehicles, in this case, a ritual boat on wheels. Scenes processions of Dionysus, are sitting in
a boat, in our, identity with scenes of the wedding train of Dionysus and Ariadne, which is one of the favorite
themes of ancient vase painters, especially in the late red-painted vases. Image wedding train in late attic Red-
Figure vase-painters are continuation leaving roots in the archaic period, the wedding theme and travel on both
sides of the god of the ontological existence, and artistically rendered variation of the myth of Dionysus.
Cultural studies is considered the basis of these plots, due to complex structural myth of Dionysus. It is possible
that the myth in a hidden allegorical form the story about the need of infinite descent of Dionysus, the
underworld for purification. Periodic descent into the abyss in the myths of dying and rising gods, such as
Dionysus, is an energy source, without which the supply is depleted their forces. This depletion caused by the
closure of a structured world, separated from its energy source.
Keywords: traveling chthonic Dionysus, the output from the underworld Carus Navalis, holy matrimony,
Dionysian myth, Red-figure Vase painting.
 
Date 2016-01-10T17:37:35Z
2016-01-10T17:37:35Z
2013
 
Type Article
 
Identifier Путешествие Диониса по двум сторонам бытия (сюжеты античной вазописи из Северного Причерноморья) / Д.В. Хамула // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 248. — С. 154-157. — Бібліогр.: 16 назв. — рос.
1562-0808
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91244
904.: 75.046.3
 
Language ru
 
Relation Культура народов Причерноморья
 
Publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України