Пейзаж – символ, знак – состояние – украшение - внешнее подобие…
Vernadsky National Library of Ukraine
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Пейзаж – символ, знак – состояние – украшение - внешнее подобие…
|
|
Creator |
Молчанова-Дудченко, Е.А.
|
|
Subject |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ
|
|
Description |
Автор в статье делает попытку исторического экскурса становления жанра изобразительного пейзажа. Показана цепочка метаморфозы пейзажа в условиях цивилизационных изменений в мире: художественный акт, раскрывающий неисчерпаемую сущность бытия, в Древнем мире – фон для изображения библейских сюжетов, портретов, мифологических сцен в эпоху Возрождения – идеализированный образ окружающего мира, эталоны гармоничного пейзажа в XVIIXVIII веках – деформационный образ, превращающий пейзаж в предлог для отвлеченных построений, в XX веке. Ключевые слова: пейзаж, живопись, художественный образ, сюжет, состояние, картина. Автор у статті робить спробу історичного екскурсу становлення жанру образотворчого пейзажу. Показано ланцюг метаморфоз пейзажу в умовах цивілізаційних змін у світі: художній акт, що розкриває невичерпну сутність буття, в Стародавньому світі - фон для зображення біблійних сюжетів, портретів, міфологічних сцен в епоху Відродження - ідеалізований образ навколишнього світу, еталони гармонійного пейзажу в XVII-XVIII століттях - деформаційний образ, який перетворює пейзаж у привід для абстрактних побудов, в XX столітті. Ключові слова: Пейзаж - символ, живопис, художній образ, сюжет, настрій, малюнок. In the article "Landscape – symbol, sign - condition - decoration - external likeness" author is made attempt to historical excursus of becoming a genre of fine scenery. Chain of metamorphoses of landscape in circumstances of civilizational change in the world is shown: artistical act, which reveals the inexhaustible essence of being, in the Antiquity - background for images of biblical scenes, portraits, mythological scenes in the Renaissance - idealized image of the world, the standards of harmonious landscape in XVII-XVIII centuries - deformation image, which makes the landscape into a pretext for abstract constructions, in the XX century. Adducing the examples of landscape-painters from different historical periods, the author reveals the concept of the landscape as a genre of fine art, in which the main subject of the image is nature, primitive or transformed by human. Landscape continues to arouse interest among artists of different directions, in which the brushwork and technical preferences are unique and original. Among the modern artists have adherents of the old school of species landscapes, emotional follower’s impressionism, romantic researchers of different states of nature, formal conceptualist, which compress the reality to geometry and others. They all have their creative views and everyone tries to share them with the world. Key words: landscape, painting, artistic image, the story, the state, picture. |
|
Date |
2016-01-13T16:09:50Z
2016-01-13T16:09:50Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Пейзаж – символ, знак – состояние – украшение - внешнее
подобие…
/ Е.А. Молчанова-Дудченко // Культура народов Причерноморья. — 2012. — № 253. — С. 142-144. — Бібліогр.: 6 назв. — рос.
1562-0808 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/91703 75.047 |
|
Language |
ru
|
|
Relation |
Культура народов Причерноморья
|
|
Publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
|
|