Модерна проза в доробку О. Кобилянської (на прикладі повісті «Через кладку»)
Vernadsky National Library of Ukraine
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Модерна проза в доробку О. Кобилянської (на прикладі повісті «Через кладку»)
|
|
Creator |
Жижченко, Л.
|
|
Subject |
Вопросы духовной культуры – ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
|
|
Description |
У статті розглядаються особливості жанру повісті в модерній прозі О.Кобилянської. Досліджується новаторство художньої структури тексту. Увагу зосереджено на характеристиці сюжету, композиції, типі оповідача, міфопоетиці. Модерне компонування змісту твору визначається тим, що сюжетна подієвість поступилася місцем спогляданню героїв за власною чуттєвістю, рефлексіями, роздумами, діалогами персонажів. Новаторство письменниці полягає в тому, що повістеву тканину тексту «Через кладку» творить наратор-чоловік, який називає себе «мужиком- інтелігентом». Через рецепцію головного героя-оповідача читач «бачить» любовний роман, сцени в сюжеті, інших персонажів тощо. Саме наратор-чоловік висловлює міркування про модерність, аристократизм, традиційність, емансипацію, шлюб. В статье рассматриваются особенности жанра повести в моденрной прозе О.Кобилянской. Исследуется новаторство художественной структуры текста. Внимание сосредоточено на характеристике сюжета, композиции, типе рассказчика, мифопоэтике. Модерное компонирование содержание произведения определяется тем, что сюжетное действие уступает место созерцанию героев над собственной чувственностью, рефлексиями, размышлениями, диалогами персонажей. Новаторство писательницы состоит в том, что повествовательную ткань текста «Через кладку» творит наратор-мужчина, который называет себя «мужиком-интеллигентом».Через рецепцию главного героя-повествователя читатель «видит» любовный роман, сцены в сюжете, других персонажей. Именно наратор-мужчина высказывает размышления о модерности, аристократизме, традиционности, эмансипации, браке. The article deals with the peculiarities of the genre of novella in O. Kobylianska’s modern prose. The innovation of the artistic structure of the text is studied. Special attention is paid to the characteristics of the plot, composition, the story-teller’s type, poetic mythology. The heroes’ observation of their own sensuality, reflections, considerations, the characters’ dialogues prevail over the modern composition of the contents. The author’s innovation lies in the fact that the narration of the story “Over a Gangway” is done by a man who calls himself “an intellectual lout”. The reader sees the love story, the scenes, the characters through the storyteller’s reception. It is the narrator who expresses the thoughts about modernism, aristocratism, traditionalism, emancipation, marriage. The key metaphor of the text is a net –an image which allows to combine all the psychological aspects of the story as a whole. There observed a similarity among Bogdan and a spider. In mythology a spider is a symbol of the world centre and its founder; it creates the world according to the laws determined by men. In psychoanalysis a spider sitting in the centre of the net is a symbol of egocentrism and narcissism. Bogdan (a spider) is the centre of the story, finally its net covers everything. He seems to take ManyaObrynska to a logical ending (marriage), breaking down everything unnecessary. It is symbolic that Bogdan is the founder of a new family, the successor on the foundation of a traditional Ukrainian family. |
|
Date |
2016-01-20T20:33:57Z
2016-01-20T20:33:57Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Модерна проза в доробку О. Кобилянської (на прикладі повісті «Через кладку») / Л. Жижченко // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 257. — С. 26-29. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
1562-0808 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92576 821.161.2-31. 09«19» |
|
Language |
uk
|
|
Relation |
Культура народов Причерноморья
|
|
Publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
|
|