FEATURES OF A CONFIGURATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS OF EXPANSION OF SPECTRUM OF MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
FEATURES OF A CONFIGURATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS OF EXPANSION OF SPECTRUM OF MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
ОСОБЕННОСТИ КОНФИГУРАЦИИ УЧЕБНОЙ СРЕДЫ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ В УСЛОВИЯХ РАСШИРЕНИЯ СПЕКТРА СРЕДСТВ ИНФОРМАЦИОННО- КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ОСОБЛИВОСТІ КОНФІГУРАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ В УМОВАХ РОЗШИРЕННЯ СПЕКТРУ ЗАСОБІВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ |
|
Creator |
Sokolyuk, Oleksandra M.
|
|
Subject |
general educational institutions; information and communication technologies
общеобразовательные учебные заведения; среда обучения; средства обучения; информационно-коммуникационные технологии загальноосвітні навчальні заклади; навчальне середовище; засоби навчання; інформаційно-комунікаційні технології |
|
Description |
Development of information and communication technologies has led to change of a paradigm of knowledge and training environment expansion. The class-lesson system of the organization of educational process was formed as a system of consecutive relaying of knowledge. It is based on the principle of unity of time, a place and a person while the modern paradigm of knowledge expansion demands distribution in time and space. Essentially in new conditions the maintenance of roles of subjects of educational activity has changed also. In the article features of influence on the configuration of computer- focused environment of hardware and software tools of information and communication technologies, decomposition of techniques of their use in educational process of general educational institutions are considered.
Развитие информационно-коммуникационных технологий привело к изменению парадигмы распространения знаний и среды обучения. Классно-урочная система организации учебного процесса сформировалась как система последовательной ретрансляции знаний. Она опирается на принцип единства времени, места и личности, в то время как современная парадигма распространения знаний требует распределенности во времени и пространстве. Существенно в новых условиях изменяется и содержание ролей субъектов образовательной деятельности. В статье рассмотрены особенности влияния на конфигурацию компьютерно ориентированной среды обучения аппаратных и программных средств информационно-коммуникационных технологий, декомпозицию методик их использования в учебном процессе общеобразовательных учебных заведений. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій призвів до зміни парадигми передавання й отримання знань і середовища навчання. Класно-урочна система організації навчального процесу сформувалася як система послідовної ретрансляції знань. Вона опирається на принцип єдності часу, місця й особистості, у той час як сучасна парадигма вимагає розподілу в часі й просторі. Істотно в нових умовах змінюється й зміст ролей суб'єктів навчальної діяльності. У статті розглянуті особливості впливу на конфігурацію комп’ютерно орієнтованого середовища навчання апаратних і програмних засобів інформаційно-комунікаційних технологій, декомпозицію методик їх використання в навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2011-06-25
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/486
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 23, No 3 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 23, No 3 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 23, No 3 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 23, No 3 (2011) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/486/416
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Oleksandra M. Sokolyuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|