Запис Детальніше

NEW WAYS OF THE USING OF THE FREEWARE SYSTEM OF COMPUTER MATHEMATICS MAXIMA FOR A STUDY OF FUNCTIONS OF A COMPLEX VARIABLE

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title NEW WAYS OF THE USING OF THE FREEWARE SYSTEM OF COMPUTER MATHEMATICS MAXIMA FOR A STUDY OF FUNCTIONS OF A COMPLEX VARIABLE
НОВЫЕ ПОДХОДЫ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮСВОБОДНО РАСПРОСТРАНЯЕМОЙ СИСТЕМЫ КОМПЬЮТЕРНОЙ МАТЕМАТИКИ MAXIMA ПРИ ИЗУЧЕНИИ ФУНКЦИЙ КОМПЛЕКСНОЙ ПЕРЕМЕННОЙ
НОВІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ВІЛЬНО ПОШИРЮВАНОЇ СИСТЕМИ КОМП'ЮТЕРНОЇ МАТЕМАТИКИ MAXIMA У НАВЧАННІ ФУНКЦІЙ КОМПЛЕКСНОЇ ЗМІННОЇ
 
Creator Parfyonova, Natalia D.
 
Subject freeware systems of computer algebra; Maxima; computer algebra systems; complex analysis; functions theory; analytic functions
свободно распространяемые системы компьютерной математики; Maxima; системы компьютерной алгебры; комплексный анализ; теория функций комплексной переменной; аналитические функции
вільно поширювані системи комп'ютерної математики; Maxima; системи комп'ютерної алгебри; комплексний аналіз; теорія функцій комплексної змінної; аналітичні функції
 
Description The article describes new ways of the using of the freeware system of computer mathematics (SCM) Maxima for a study of functions of a complex variable. Examples in which it is needed carefully to use the answers given out by SCM are resulted. The same examples enable thoroughly to master essence of definition of analytic function and its difference and interrelation with the concept of diffentiability in a point and derivative.The offered structure of employment enables every student to execute the greater amount of tasks from this theme (the examples of which are also resulted in the article) individually, and also on verification of results. In addition, possibility to plug all students in work appears, even with the very low level of knowledges, that is impossible in this theme at its traditional teaching.
В статье рассматриваются новые подходы к использованию свободно распространяемой системы компьютерной математики (СКМ) Maxima при исследовании функций комплексной переменной. Приведены примеры, в которых нужно осторожно использовать ответы, выдаваемые СКМ. Эти же примеры дают возможность обстоятельно освоить сущность определения аналитической функции и его отличие и взаимосвязь с понятием дифференцируемости в точке и производной. Предлагаемая структура занятия дает возможность каждому студенту выполнить большее количество задач из данной темы (примеры которых тоже приведены в статье) индивидуально, а также на проверку результатов. Кроме того, появляется возможность включить в работу всех студентов, даже с очень невысоким уровнем знаний, что невозможно в этой теме при традиционном ее преподавании.
У статті розглядаються нові підходи до використання вільно поширюваної системи комп'ютерної математики (СКМ) Maxima в дослідженні функцій комплексної змінної. Наведено приклади, у яких треба обережно використовувати відповіді, надані СКМ. Ці ж приклади дають змогу зрозуміти сутність означення аналітичної функції і його відмінність і взаємозв'язок з поняттям диференційовності в точці й похідною.Пропонована структура заняття надає можливість  кожному студентові виконати більшу кількість завдань з даної теми (приклади яких теж подано в статті) індивідуально, а також виконати перевірку отриманих результатів. Крім того, з'являється можливість залучити до роботи всіх студентів, навіть з дуже невисоким рівнем знань, що неможливе в цій темі за традиційного її викладанні цієї теми.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2012-03-15
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/622
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 27, No 1 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 27, No 1 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 27, No 1 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 27, No 1 (2012)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/622/481
 
Rights Copyright (c) 2012 Natalia D. Parfyonova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0