FUZZINESS AND VAGUENESS: DESCRIPTION, MEASURING AND METHODS OF DECISION IN THE DESIGNING OF PEDAGOGICAL PHENOMENA
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
FUZZINESS AND VAGUENESS: DESCRIPTION, MEASURING AND METHODS OF DECISION IN THE DESIGNING OF PEDAGOGICAL PHENOMENA
НЕЧЕТКОСТЬ И НЕОПРЕДЕЛЕННОСТЬ: ОПИСАНИЕ, ИЗМЕРЕНИЕ И СПОСОБЫ РЕШЕНИЯ В МОДЕЛИРОВАНИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ЯВЛЕНИЙ НЕЧІТКІСТЬ ТА НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ: ОПИС, ВИМІРЮВАННЯ І СПОСОБИ ВИРІШЕННЯ В МОДЕЛЮВАННІ ПЕДАГОГІЧНИХ ЯВИЩ |
|
Creator |
Tsidylo, Ivan M.
|
|
Subject |
vagueness; fuzziness; chance; inaccuracy; artificial intelligence; consulting models
неопределенность; нечеткость; случайность; неточность; искусственный интеллект; экспертные системы невизначеність; нечіткість; випадковість; неточність; штучний інтелект; експертні системи |
|
Description |
The problem of representation of knowledge is examined in research of the pedagogical phenomena. The schemes of fuzziness and vagueness are represented in the article. It is mentioned, that for some classes the approach oriented to the theory of fuzzy sets and artificial intelligence. According to the task of actual measuring of various parts of the pedagogical phenomenon, it was suggested to use the applications of consulting models, which are built on the unclear base of knowledge of subject domain. It was summed up the advantages and disadvantages of the considered technologies of consulting models that is worked out on basis: rules, models, experiences and hybrid systems.
Рассматривается проблема представления знаний в исследовании педагогических явлений. Приведенные схемы представления неясности или неопределенности, приведенная классификация их основных свойств. Отмечено, что для некоторых классов подход, ориентированный на теории нечетких множеств и искусственном интеллекте. Что касается задания фактического измерения разнообразных характеристик педагогического явления, предложено применения экспертных систем, построенных на нечеткой базе знаний предметной области. Подведены итоги о преимуществах и недостатках рассмотренных технологий экспертных систем разработанных на основе: правил, моделей, опыта и гибридных систем. Розглядається проблема представлення знань в дослідженні педагогічних явищ. Наведені схеми представлення неясності або невизначеності, наведена класифікація їх основних властивостей. Відзначено, що для деяких класів є підхід, орієнтований на теорії нечітких множин та штучному інтелекті. Що стосується завдання фактичного вимірювання різноманітних характеристик педагогічного явища, запропоновано застосування експертних систем, які побудовані на нечіткій базі знань предметної області. Підведено підсумкипро переваги і недоліки розглянутих технологій експертних систем, що розроблені на основі: правил, моделей, досвіду та гібридних систем. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2012-11-07
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/708
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 31, No 5 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 31, No 5 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 31, No 5 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 31, No 5 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/708/538
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Ivan M. Tsidylo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|