Запис Детальніше

INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title INFORMATION ABILITIES AND COMMUNICATION SKILLS AS COMPOUND OF SCIENTIFICALLY-METHODICAL TEACHERS COMPETENCES
ИНФОРМАЦИОННЫЕ УМЕНИЯ И КОММУНИКАЦИОНЫЕ НАВЫКИ КАК СОСТАВНЫЕ НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧИТЕЛЕЙ
ІНФОРМАЦІЙНІ ВМІННЯ І КОМУНІКАЦІЙНІ НАВИЧКИ ЯК СКЛАДОВІ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧИТЕЛІВ
 
Creator Kyyenko-Romaniuk, Larysa A.
Zayachkovska, Lesya M.
 
Subject competence; professional competence; information abilities; communication skills; teaching and educational process
компетентностный подход; профессиональные компетентности; информационные умения; коммуникационные навыки; учебно- воспитательный процесс
компетентнісний підхід; професійні компетентності; інформаційні уміння; комунікаційні навички; навчально-виховний процес
 
Description Introduction of information and communication technologies is one of the priority task of education of Ukraine. Information abilities and communication skills are considered as qualitatively new possibilities of distribution and accumulation of knowledge. The actual problem is their skillful use by teachers in teaching and educational process at scientific and methodical levels as well as for improvement of pedagogical workers professional skills and also for pedagogical self-education. For effective use of information and communication technologies in professional work, teachers information abilities and communication skills should be formed at the scientifically-methodical level and organically combined with understanding of didactic functions according to stages, forms and purposes of lesson.
Внедрение информационно-коммуникационных технологий сегодня является ведущей задачей образования Украины. Информационные умения и коммуникационные навыки рассматриваются как качественно новые возможности распространения и аккумулирования знаний. Актуальной является проблема их умелого использования учителями на научном и методическом уровнях, преподавателями СППО при повышении квалификации педагогических работников, а также при педагогическом самообразовании. Для эффективного использования информационно-коммуникационных технологий в профессиональной деятельности, информационные умения и коммуникационные навыки учителя должны быть сформированы на уровне научно-методических компетенций и органично сочетаться с пониманием дидактических функций ИКТ в соответствии с этапами, формами, целями и задачами урока.
Актуальність матеріалу, викладеного у статті, обумовлена тим, що впровадження інформаційно-комунікаційних технологій нині є провідним завданням освіти України. Інформаційні вміння і комунікаційні навички розглядаються як якісно нові можливості поширення й акумулювання знань. Актуальною є проблема їх умілого використання вчителями на науковому і методичному рівнях, викладачами СППО для підвищення кваліфікації педагогічних працівників і педагогічної самоосвіти. Для ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності, інформаційні вміння і комунікаційні навички в учителя мають бути сформованими на рівні науково-методичних компетентностей і органічно поєднуватись з розумінням дидактичних функцій ІКТ відповідно до етапів, форм, цілей та завдань уроку.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2012-05-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/653
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 28, No 2 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 28, No 2 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 28, No 2 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 28, No 2 (2012)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/653/487
 
Rights Copyright (c) 2012 Larysa A. Kyyenko-Romaniuk, Lesya M. Zayachkovska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0