Запис Детальніше

ANALYTICAL REVIEW OF ELECTRONIC RESOURCES FOR THE STUDY OF LATIN

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ANALYTICAL REVIEW OF ELECTRONIC RESOURCES FOR THE STUDY OF LATIN
АНАЛИТИЧЕСКИЙ ОБЗОР ЭЛЕКТРОННЫХ РЕСУРСОВ ДЛЯ ИЗУЧЕНИЯ ЛАТИНСКОГО ЯЗЫКА
АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД ЕЛЕКТРОННИХ РЕСУРСІВ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ЛАТИНСЬКОЇ МОВИ
 
Creator Balalaieva, Olena Yu.
 
Subject electronic resources; electronic editions; the Latin language
электронные ресурсы; электронные издания, латинский язык
електронні ресурси; електронні видання; латинська мова
 
Description The article investigates the current state of development of e-learning content in the Latin language. It is noted that the introduction of ICT in the educational space has expanded the possibility of studying Latin, opened access to digital libraries resources, made it possible to use scientific and educational potential and teaching Latin best practices of world's leading universities. A review of foreign and Ukrainian information resources and electronic editions for the study of Latin is given. Much attention was paid to the didactic potential of local and online multimedia courses of Latin, electronic textbooks, workbooks of interactive tests and exercises, various dictionaries and software translators, databases and digital libraries. Based on analysis of the world market of educational services and products the main trends in the development of information resources and electronic books are examined. It was found that multimedia courses with interactive exercises or workbooks with interactive tests, online dictionaries and translators are the most widely represented and demanded. The noticeable lagging of Ukrainian education and computer linguistics in quantitative and qualitative measures in this industry is established. The obvious drawback of existing Ukrainian resources and electronic editions for the study of Latin is their noninteractive nature. The prospects of e-learning content in Latin in Ukraine are outlined.
Статья посвящена исследованию современного состояния развития электронного учебного контента по латинскому языку. Впервые осуществлена попытка систематизировать сведения относительно существующих зарубежных и отечественных электронных ресурсов и изданий для изучения латыни. Большое внимание уделено исследованию дидактического потенциала локальных и сетевых мультимедийных курсов латинского языка, электронных учебников и пособий, сборников интерактивных тестов и упражнений, различных словарей и программ-переводчиков, баз данных и библиотек. На основе анализа современного мирового рынка образовательных услуг и продуктов выявлены основные тенденции развития информационных ресурсов и электронных изданий для изучения латыни. Определены перспективы развития электронного учебного контента по латыни в Украине.
Стаття присвячена дослідженню сучасного стану розвитку електронного навчального контенту з латинської мови. Вперше зроблено спробу систематизувати відомості щодо існуючих зарубіжних і вітчизняних електронних ресурсів і видань для вивчення латини. Велику увагу приділено дослідженню дидактичного потенціалу локальних і мережевих мультимедійних курсів латинської мови, електронних підручників в посібників, збірок інтерактивних тестів і вправ, різноманітних словників і програм-перекладачів, баз даних і бібліотек. На основі аналізу сучасного світового ринку освітніх послуг і продуктів виявлено основні тенденції розвитку інформаційних ресурсів і електронних видань для вивчення латини. Окреслено перспективи розвитку електронного навчального контенту з латинської мови в Україні.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-04-15
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/962
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 40, No 2 (2014); 74-82
Информационные технологии и средства обучения; Vol 40, No 2 (2014); 74-82
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 40, No 2 (2014); 74-82
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 40, No 2 (2014); 74-82
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/962/754
 
Rights Copyright (c) 2014 Olena Yu. Balalaieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0