FACET CLASSIFICATIONS OF E-LEARNING TOOLS
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
FACET CLASSIFICATIONS OF E-LEARNING TOOLS
ФАСЕТНЫЕ КЛАССИФИКАЦИИ ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ УЧЕБНОГО НАЗНАЧЕНИЯ ФАСЕТНІ КЛАСИФІКАЦІЇ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ |
|
Creator |
Balalaieva, Olena Yu.
|
|
Subject |
e-learning tools; classification; facet method
электронные средства учебного назначения; классификация; фасетный метод електронні засоби навчального призначення; класифікація; фасетний метод |
|
Description |
The article deals with the classification of e-learning tools based on the facet method, which suggests the separation of the parallel set of objects into independent classification groups; at the same time it is not assumed rigid classification structure and pre-built finite groups classification groups are formed by a combination of values taken from the relevant facets. An attempt to systematize the existing classification of e-learning tools from the standpoint of classification theory is made for the first time. Modern Ukrainian and foreign facet classifications of e-learning tools are described; their positive and negative features compared to classifications based on a hierarchical method are analyzed. The original author's facet classification of e-learning tools is proposed.
В статье рассматриваются классификации электронных средств учебного назначения, построенные при помощи фасетного метода, который предполагает параллельное разделение множества объектов на независимые классификационные группировки; при этом не предусмотрено жесткой классификационной структуры и заранее построенных конечных группировок, а сами классификационные группировки образуются путем комбинации значений, взятых из соответствующих фасетов. Впервые осуществлена попытка систематизировать классификации электронных средств обучения с позиций теории классификации. Приведены современные отечественные и зарубежные фасетные классификации электронных средств обучения, проанализированы их преимущества и недостатки по сравнению с классификациями, построенными на основе иерархического метода. Предложена оригинальная авторская фасетная классификация электронных средств учебного назначения. У статті розглядаються класифікації електронних засобів навчального призначення, побудовані за фасетним методом, який припускає паралельний поділ множини об’єктів на незалежні класифікаційні угруповання; наразі не передбачається жорсткої класифікаційної структури і наперед побудованих кінцевих угруповань, а самі класифікаційні угруповання утворюються шляхом комбінації значень, взятих із відповідних фасетів. Уперше зроблено спробу систематизувати існуючі класифікації електронних засобів навчання з позицій теорії класифікації. Наведено сучасні вітчизняні і зарубіжні фасетні класифікації електронних засобів навчання, проаналізовано їхні переваги і недоліки порівняно з ієрархічними класифікаціями. Запропоновано оригінальну авторську класифікацію електронних засобів навчального призначення, побудовану на основі фасетного методу. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2013-12-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/926
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 38, No 6 (2013); 41-52
Информационные технологии и средства обучения; Vol 38, No 6 (2013); 41-52 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 41-52 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 41-52 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/926/693
|
|
Rights |
Copyright (c) 2013 Olena Yu. Balalaieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|