THE DEVELOPMENT OF COMPUTER TECHNOLOGY OF EDUCATION OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE (THE SECOND HALF OF 50S – EARLY OF 90S XX CENTURY)
Інформаційні технології і засоби навчання
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
THE DEVELOPMENT OF COMPUTER TECHNOLOGY OF EDUCATION OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE (THE SECOND HALF OF 50S – EARLY OF 90S XX CENTURY)
РАЗВИТИЕ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПОДДЕРЖКИ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ УКРАИНЫ (ВТОРАЯ ПОЛОВИНА 50-Х – НАЧАЛО 90-Х ГОДОВ XX ВЕКА) РОЗВИТОК КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІДТРИМКИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА 50-Х – ПОЧАТОК 90-Х РОКІВ XX СТ.) |
|
Creator |
Voronkin, Oleksii S.
|
|
Subject |
programmed learning; technical means of training; computer-aided teaching
программированное обучение; технические средства обучения; система автоматизированного обучения програмоване навчання; технічні засоби навчання; система автоматизованого навчання |
|
Description |
The article presents results of a synthesis study of the evolution of computer technologies to support students studying at the universities of Ukraine since the second half of 50th to the early of 90th of the twentieth century. Research was conducted on the basis of a wide range of sources and materials. There are four historical stages highlighted: 1) the emergence of algorithms of programmed learning; 2) the emergence of automated technologies to support studying; 3) the birth of the first computer training systems and the development of learning environment; 4) an integrated development of computer technology, the development of intelligent tutoring systems and virtual reality systems.
В статье на основе широкого круга источников и материалов предпринята попытка обобщающего исследования эволюции компьютерных технологий поддержки обучения студентов высших учебных заведений Украины, начиная со второй половины 50-х годов до начала 90-х годов. Выделено четыре исторических этапа: 1) появление алгоритмов программированного обучения; 2) возникновение автоматизированных технологий для поддержки обучения; 3) появление первых систем компьютерного обучения и развитие учебных сред; 4) комплексное развитие компьютерной техники и технологий, разработка интеллектуальных обучающих систем и систем виртуальной реальности. У статті на основі широкого кола джерел і матеріалів здійснено спробу узагальнюючого дослідження еволюції комп’ютерних технологій підтримки навчання студентів вишів України, починаючи з другої половини 50-х років до початку 90-х років ХХ ст. Виявлено чотири історичних етапи: 1) поява алгоритмів програмованого навчання; 2) виникнення автоматизованих технологій для підтримки навчання; 3) поява перших систем комп’ютерного навчання і розвиток навчальних середовищ; 4) комплексний розвиток комп’ютерної техніки і технологій, розробка інтелектуальних навчальних систем і систем віртуальної реальності. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2014-02-15
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/960
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 39, No 1 (2014); 17-45
Информационные технологии и средства обучения; Vol 39, No 1 (2014); 17-45 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 17-45 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 17-45 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/960/724
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Oleksii S. Voronkin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|